Avatar billede FroZties Nybegynder
11. april 2011 - 09:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Beskyttelse af ark

Hej

Jeg har et spørgsmål omkring beskyttelse af ens ark, jeg ved funktionen --> Funktioner --> Beskyttelse --> Beskyt ark men....

Når jeg gør dette virker mit ark ikke da jeg har indbygget en masse kombinationsbokse, makroer etc. og de virker ikke når jeg beskytter arket, er der en anden måde jeg kan  gøre det på, så det hele virker alligevel?
Avatar billede Tryphon Nybegynder
11. april 2011 - 10:35 #1
Jeg bruger nedenstående funktion, når jeg vil beskytte et ark men tillade, at grupper virker. Det er userinterfaceonly, der trigger, at det bliver muligt. Måske du kan bruge det.

Function ProtectAndAllowGroups(ByVal SheetName As String, Optional ByVal Password As String)
  With Sheets(SheetName)
    .Protect Password:=Password, userinterfaceonly:=True, AllowFiltering:=True
    .EnableOutlining = True
    .EnableAutoFilter = True
    .EnableSelection = xlNoRestrictions
  End With
End Function
Avatar billede FroZties Nybegynder
11. april 2011 - 10:57 #2
Har prøvet at smide det ind i VBE men uden held, man kan stadig redigere i tekst, bokse etc? Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede Tryphon Nybegynder
11. april 2011 - 11:05 #3
Er dine celler og bokse "Locked"?
Avatar billede FroZties Nybegynder
11. april 2011 - 11:23 #4
Nej, hvordan gør man det?
Avatar billede Tryphon Nybegynder
11. april 2011 - 11:42 #5
Marker en af de celler, du mener skal være låst
Gå ind i formater celler/beskyttelse
Check, at fluebenet for "Låst" er sat

Højreklik på dine objekter
Vælg egenskaber
Check at "Loced" er sat til "True"
Avatar billede FroZties Nybegynder
11. april 2011 - 12:00 #6
Jeg kan stadig ikke få det til at funke, har du en mail så kan jeg sende et ark hvor i du gerne må prøve at beskytte det på den måde du beskriver?
Avatar billede PBChristensen Juniormester
11. april 2011 - 12:40 #7
Hej FroZties,

Jeg gør følgende:

Ved de celler der skal kunne redigeres på nogen måde, fjerner jeg fluebenet for "Låst" under "Formater celle/Beskyttelse"

Så åbner jeg Visual Basic, og under modulet "ThisWorkbook" skriver jeg følgende, for at makroer m.m. stadig fungerer:

---
Private Sub Workbook_Open()

If ActiveWorkbook.ReadOnly = False Then
    ActiveWorkbook.Close
End If

Dim wSheet As Worksheet

    For Each wSheet In Worksheets

        wSheet.Protect Password:="1234", _
            UserInterFaceOnly:=True

Next wSheet

Range("A1").Select
End Sub
---
...og så er arket beskyttet med adgangskoden: 1234
Avatar billede FroZties Nybegynder
11. april 2011 - 13:22 #8
PBChristensen: Har sendt en private message til dig herinde, i håb om du kan hjælpe...
Avatar billede Tryphon Nybegynder
11. april 2011 - 13:31 #9
froZties, du kan maile mig på jc@3xchristensen.dk - så kigger jeg på de i aften.
Avatar billede PBChristensen Juniormester
11. april 2011 - 16:28 #10
Hej FroZties...

Beklager, men i mit forslag til løsning er der inkluderet en ekstra sikkerhed. Din fil skal være skrivebeskyttet, ellers vil den ikke åbne... (bare fjern de 3 linier mellem private og end if, så er den sikkerhed væk)

...og husk at de bokse, kontrolelementer m.v., som dine brugere skal kunne åbne, ikke skal være markeret som "låste" - så skulle det køre.

...men ellers, så ser jeg på din mail senere...
Avatar billede Tryphon Nybegynder
11. april 2011 - 20:09 #11
Hej FroZties

Tak for tilsendte. Det er altid nemmere at forstå problematikken, når man ser det :-)

Gør følgende:

Højreklik på kontrolelement øverst til venstre
Vælg formater "kontrolelement"
Vælg fanebladet "Beskyttelse"
Fjern hakket under "Låst"

Højreklik på C330, som kontrolelementet peger på under "Kontrolelement/cellekæde"
Vælg "Formater celler"
Vælg fanebladet "Beskyttelse"
Fjern hakket under "Låst"

Gør tilsvarende for de andre kontrolelementer.

Beskyt ark - fjern evt. hakket under "Marker ulåste celler" for at forhindre, at brugeren får adgang til feltet.

Jeg mailer dig lige arket, hvor jeg har fikset den første.

God arbejdslyst :-)