Avatar billede askalot Mester
07. april 2011 - 20:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

windows/sqlite3 hvordan opretter jeg en database fil?

Hej har downloadet sqlite3 for første gang, og fejler i at udøve det allerførste step.. lav en database fil.

De tutorials jeg finder siger at jeg skal gøre følgende:

1. dobbelklikke på sqlite3, så commandline vindue dukker op
2. Skriv følgende:
sqlite> testdb.db

Efter sigende skulle det lave en database fil, jeg går udfra enten i samme mappe som sqlite3.exe -eller- user directory.. ligemeget, har søgt på filnavnet. ( og ja, jeg bruger en god gammeldags filsøgning )

Hvad gør jeg galt?

Ps. finders der nogen "editors" som kan vise en SQL databse som f.eks Microsoftr Access kan?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2011 - 23:47 #1
Jeg plejer at oprette databasen fra kode. Med ADO.NET proideren for SQLite angiver man bare New=True i connection string.

Filen skal findes hvis den oprettes.

Access bestaar af to ting:
- en embedded database (Jet)
- et applikations vaerktoej

Stort set alle andre databaser kommer kun med den foerste del.

Men har de en ODBC driver, saa kan du jo bruge Access til at redigere data.
Avatar billede askalot Mester
08. april 2011 - 00:17 #2
Tak for kommentaren...

Hmm; måske er det bedre er at fortælle hvad jeg vil. =)

Jeg vil gerne gemme noget data til en sqlite databse fra en Yahoo Widget. Det foregår via javascript.

Jeg har et eksempel på en widget som kan fyre querys af til en sqlite db.. så mangler jeg bare en db :)

Kunne sikkert bare finde en og tilrette den via query's, men jeg kunne da godt tænke mig at vide hvordan jeg lavede en "fra bunden"
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2011 - 00:27 #3
Som jeg forstaar docs skal du bruge:

sqlite3 testdb

for at oprette testdb.db.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2011 - 00:28 #4
Database fra JavaScript????
Avatar billede askalot Mester
08. april 2011 - 00:48 #5
Ja, gennem Yahoo Widget Core , gætter jeg =)
Avatar billede askalot Mester
08. april 2011 - 00:51 #6
Nå..jeg tror sørme lige jeg fandt noget selv.. det minder lidt om det du nævnte: var db = new SQLite();

function buildDatabase(dbName, buildScript) {
    var DBExists = filesystem.itemExists(dbName);
    var db = new SQLite();
    db.open(dbName);
    //if (!DBexists) {
      createScript = filesystem.readFile(buildScript,false);
      createScript = createScript.replace(/<<widgetDataFolder>>/ig,system.widgetDataFolder);
      try {
        db.exec(createScript);
      } catch (e) {
        alert("something went wrong\n\n"+e.errCode+": "+e.errMsg);
      }
    //}
}

Nå, men tak, og undskyld ulejligheden.. =)
Avatar billede askalot Mester
09. april 2011 - 06:06 #7
svar