Avatar billede masteraaen Novice
06. april 2011 - 22:40 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

ÆØÅ Echo PHP virker ikke

Hej.

Jeg har følgende øverst på en php-side:

i <head>:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

Men alligevel, hvis jeg skriver

<?php

echo "noget med æ, ø eller å";

?>

Så kommer æøå ud med de der underlige tegn.

Jeg har søgt efter mange løsninger og også prøvet at skifte til ISO-8859-1, men lige lidt hjælper det.

Det er ved at være rigtig surt.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
06. april 2011 - 22:58 #1
hvad format har du gemt filen med ??
UTF-8 med BOM    vil ikke virke
UTF-8
ANSI
Avatar billede moddi100 Seniormester
06. april 2011 - 22:58 #2
æ = &aelig;
ø = &oslash;
å = &aring;
Avatar billede olebole Juniormester
06. april 2011 - 23:05 #3
<ole>

HTML-entities er en nødløsning fra 90'erne. Har man styr på sine dokumenter og databaser, er der ingen problemer med specialtegn.

På dagens WWW bruger man en utf-8 meta i alle HTML dokumenter - gemmer dem som utf-8 - og sørger for at ens evt. databaser også kører utf-8. Så er der ingen problemer

/mvh
</bole>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. april 2011 - 23:16 #4
...og sørger for at webserveren sender en Content-Type med utf-8 med i http-headeren.
Avatar billede masteraaen Novice
06. april 2011 - 23:29 #5
Hej.

jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener, Ole, når du skriver at man gemmer dem som utf-8.

Jeg gemmer jo filen som .php. Har det noget med det at gøre??
Avatar billede masteraaen Novice
06. april 2011 - 23:33 #6
jeg forstår heller ikke, hvad du mener ronols. Jeg har jo bare gemt filen som en alm. php fil.

Jeg bruger Dreamweaver.....

Værdierne er ikke noget, der er hentet ud af sql.
Jeg bruger web10, og så vidt jeg lige kan se, så er alt sat op til utf8.... :-(
Avatar billede olebole Juniormester
06. april 2011 - 23:39 #7
Dreamweaver burde gemme filen i overensstemmelse med den anvendte meta - men der er jo så meget, der burde ske  =)

Prøv som eksperiment at åbne filen i Notepad og vælg Gem som.... Står der så ANSI eller UTF-8 i bunden af dialogen?
Avatar billede masteraaen Novice
06. april 2011 - 23:39 #8
Jeg har nu fundet ud af, at fejlen sker med den IE der følger med i windows 7.

Når jeg bruger en anden pc, så er der ingen problemer.

Men det er jo et problem alligevel - der må formodes at blive større dagligt...
Avatar billede masteraaen Novice
06. april 2011 - 23:40 #9
Så står der utf-8
Avatar billede masteraaen Novice
06. april 2011 - 23:41 #10
det er www.laros.dk i øvrigt.... der er problemer over hele linien i denne browser... :-(

altså med æøå
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. april 2011 - 23:48 #11
Hvilke problemer - helt præcist. Det ser sådan set rigtigt ud her.

Men en bruger kan jo vælge at indstille sin browser til et andet tegnsæt, end det der er valgt til websiden. Har du gjort det?
Avatar billede olebole Juniormester
07. april 2011 - 00:04 #12
Jeg ser heller ikke problemer i nogen browsere under Win7
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. april 2011 - 00:06 #13
(Og Ole: det at en bruger kan pille i sin browser, kan være et argument for at bruge de der nederdrægtige entities. Men det slagsmål tager vi bare en anden dag)
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2011 - 00:39 #14
Heller ingen æøå-problemer med http://www.laros.dk herfra : )
Avatar billede olebole Juniormester
07. april 2011 - 02:35 #15
Erik >> Slet det kryds!  *D
Avatar billede PHPTECH Nybegynder
07. april 2011 - 12:02 #16
Hvis din fil er ISO-8859-1 og du vil køre filens output i UTF-8 vil du oplever problemet som du har nu.

Det man gør er at oprette en ny fil som er UTF-8, kopier nu dit indhold over i den nye fil og gem de, nu skulle det gerne virke.

Det er ikke nødvendigt at fortælle Apache ( webserveren ) at alt output skal være UTF-8. det er nået der bør håndteres i de enkle filer.

Husk på at når du skifter fra ISO-8859-1 til UTF-8 skal du lige være opmærksom på at din database der før fik indhold som ISO ikke automatisk konvatere til UTF formatet.

Held og lykke.
Avatar billede PHPTECH Nybegynder
07. april 2011 - 12:02 #17
Kommentaren var et svar!
Avatar billede olebole Juniormester
07. april 2011 - 20:03 #18
PHPTECH >> Hvilket tegnsæt, Apache server dokumenterne med, afhænger af, hvad dens direktiv AddDefaultCharset er sat til.

Der er masser af webhoteller, som bliver drevet af folk med skræmmende begrænsede webkompetencer, så det kan sagtens være sat til ISO-8859-1. Det har vi set adskillige gange på Eksperten, hvorfor her ofte anbefales at tilvælge Verbose Output, når der valideres på W3C.
Avatar billede masteraaen Novice
11. april 2011 - 21:11 #19
Hej.

Jeg tror kun problemet er i 64-bit versionen af IE. Jeg kan ikke se problemet andre steder.

Jeg vil gerne uddele point, for jeg synes der er mange gode svar, som kan hjælpe mig. Har dog bare ikke ressourcerne til at identificere hvorfor denne version af ie ikke viser tegnene ordentligt. Det kan være, det er browseren, der står til ikke-dansk....

OleBole, kan du ikke lave et svar - så deler jeg mellem dig og phptech...
Avatar billede olebole Juniormester
11. april 2011 - 21:16 #20
Ellers tak, jeg samler ikke points  =)
Avatar billede olebole Juniormester
11. april 2011 - 21:17 #21
PS: Jeg er ikke selv stødt ind i lignende problemer med IE/64 bit
Avatar billede masteraaen Novice
12. april 2011 - 22:16 #22
Så siger jeg tak for hjælpen alligevel :-)