Avatar billede dj-sejler Praktikant
06. april 2011 - 09:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

krptering i db på hjemmeside

Ved ikke om det er rette forum at skrive i men prøver.

Jeg overvejer at udvide min side med en "mail" funktion (beskedfunktion) så mine brugere kan læse deres mails via sitet - men jeg vil jo gerne have deres beskeder krypteret på en sådan måde at jeg ikke selv kan læse dem.

Men da jeg er en NYBEGYNDER inden for denne del af programmeringen ved jeg ikke hvad jeg skal være opmærksom på, eller hvordan jeg i øvrigt gør det.

Er der nogen kan hjælpe mig på vej?
Avatar billede repox Seniormester
06. april 2011 - 10:55 #1
Jeg er selv lidt usikker på om spørgsmålet er placeret i den forkerte kategori, så fred være med det - men skulle jeg gætte, ville jeg nok placere det i Programmeringskategorien under det emne som du skriver din kode i.

Jeg er ikke sikker på hvorfor du vil kryptere beskederne mellem dine brugere?

For det første besværliggører det processen for dig at levere beskederne mellem brugerne.

For det andet vil du, som udvikleren, alligevel altid kunne vende krypteringen om og læse beskederne alligevel (ellers kan du jo alligevel ikke levere beskederne i plain text til modtageren).

For det tredie skal du alligevel overholde brevhemmeligheden for dine brugere, så rent lovmæssigt må du alligevel ikke læse dem, selvom du har muligheden.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
06. april 2011 - 12:23 #2
jeg er helt enig. Men hvis du vil give noget sikkerhed på databasen, i tilfælde af at denne bliver hacket, så kan du bruge f.eks. AES eller RSA kryptering. Det er som repox nævner det blot meget tungt, og langt fra praktisk.
Avatar billede dj-sejler Praktikant
01. maj 2011 - 20:26 #3
Jeg tror I har svaret på mit spørgsmål, så hvis I er interesseret i 15 point hver må i smide et svar

Toste Lund
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
01. maj 2011 - 20:41 #4
Velbekommen
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
01. maj 2011 - 20:41 #5
Nu som svar