Avatar billede perrep Nybegynder
05. april 2011 - 08:56 Der er 8 kommentarer

kan ikke str_replace æøå da de vises forkert

Hej
Jeg skal have replaced æøå, som så mange andre, og som så mange andre har jeg problemer med at den viser æøå i stedet.
Jeg har en side hvor man udfylder et felt til en overskrift, siden sender dem så til en anden side, hvor jeg replacer og kører det ind i databasen, det vil jo sige at den side den bliver sendt til er ren php.
Så når jeg skal deklarere charset'et har jeg brugt en header:
header('Content-type: text/; charset=utf-8');
Men den ændre ikke rigtig på noget. Jeg har tjekket om filen er gemt med utf-8 encodning - og det er den - databasen er også sat til utf-8 unicode, og har også prøvet med utf-8 danish.
Så nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, jeg kunne bare replace de underlige tegn, men det virker bare dumt.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2011 - 09:32 #1
Med de 3 (content-type, source og data) burde det være på plads!
- Hvordan (hvorfra) kommer de æøå(æøå)'er ind på siden ?

Og ja, det er et skråplan, at begynde at replace "manuelt"
Avatar billede perrep Nybegynder
05. april 2011 - 09:36 #2
De kommer fra det her tekst felt:
<input type="text" name="header" value="" size="35" />
og den her sender det videre:
<form accept-charset="UTF-8" method="post" action="back/checkaddcontent.php" >
og encodingen på den side er sat med et meta-tag
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2011 - 10:13 #3
Og gemmes så i en database, hvorfra det senere hentes ind, og vises på siden ?

Er "checkaddcontent.php" også gemt som UTF-8 ?
Avatar billede perrep Nybegynder
05. april 2011 - 10:30 #4
ja, men selvom jeg bare kører det data fra siden med input felter ud i checkaddcontent.php så viser stadig de underlige tegn.
og ja den er gemt som UTF-8.. jeg havde en del problemer med at jeg arbejde med 2 computere, hvor den ene gemte i UTF-8 og ANSI, og jeg troede egentlig det var problemet, men den er gemt som UTF-8 nu.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2011 - 10:43 #5
Hm.. Så er der ikke så meget mere...

Du kan  evt. prøve med "Live HTTP Headers" - og se hvad browseren faktisk modtager..
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. april 2011 - 11:55 #6
Avatar billede perrep Nybegynder
05. april 2011 - 13:56 #7
Nope uden BOM..
Så ville mine headere også fucke det hele op.
Avatar billede olebole Juniormester
06. april 2011 - 10:10 #8
<ole>

Hvis data er lagt ind med et ISO-8859-1 dokument, er de ikke i utf-8 - uanset, hvad databasen er sat til. Det lyder, som om det kunne være problemet

/mvh
</bole>