Avatar billede martinr Nybegynder
05. april 2011 - 03:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sammenligne tal

Hej eksperter

Efter at have søgt på utallige måder på både google og altavista, føler jeg mig nødsaget til at spørge her om, hvordan man i ASP.NET/VB.NET nemt sammenligner tal? Jeg tænker her på en måde ligesom i Delphi, hvor man kan skrive If (tal IN [1..3]) then...

Hvordan gør man på tilsvarende måde i .NET?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2011 - 08:26 #1
Der er faktisk ikke helt det samme i .NET, men proev:

int[] a = { 1,2,3 };
...
if(Array.IndexOf(a, tal) >= 0) {
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
05. april 2011 - 13:07 #2
if(tal >= 1 && tal <= 3){
Avatar billede martinr Nybegynder
06. april 2011 - 15:29 #3
Tak for jeres kommentarer og løsningsforslag.

arne_v: Jeg kan godt se din logik men har dog svært ved at "oversætte" den til min kode, da mit projekt ikke er skrevet C#, så hvordan skriver man så det tilsvarende i VB.NET?

mcb2001: Det er standard-måden, som jeg har været nødt til at bruge indtil videre, men det bliver bare noget rod, hvis man eksempelvis har flere forskellige værdier, man tester på, f.eks. "If (tal IN [1..3, 5, 10, 25..30]) then..." - så må man jo skrive skrive en længere smøre med "If ((tal >= 1) and (tal <= 3)) or (tal = 5) or (tal = 10) or ((tal >= 25) and (tal <= 30)) then...", og det synes jeg ikke ser særlig "smukt" ud i koden (det er bl.a. derfor, at jeg elsker "Delphi"-måden), så jeg håbede bare, at noget tilsvarende var muligt i .NET.

Jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu og håber på flere og bedre forslag, men ellers får arne_v points'ene, da han er inde på noget af det rigtige.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
07. april 2011 - 08:01 #4
public static bool IN(int low, int high, int test)
{
return test <= high && test >= low;
}

int test = ...

if(IN(1,3,test) && IN(4,4,test))
{
...
}

Men ellers er der ikke noget smart at gøre..
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2011 - 22:09 #5
VB.NET er ca. det samme som C#.

Dim a() As Integer = { 1, 2, 3, 17, 51}
...
If Array.IndexOf(a, tal) >= 0) Then
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2011 - 22:09 #6
og et svar saafremt det duer