Avatar billede andersschou Novice
02. april 2011 - 11:06 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

hvordan får jeg lagt en række tal ned der står lodret, så de kommer ind i en matrix

hej

jeg har en kolone af tal jeg gerne vil have i en matrix

eks:

jeg har en liste der:

det vil jeg gerne have lavet om så det istedet står:

1    2    3
4    5    6

hvordan gør jeg det?
det problem jeg skal have løst i virkeligheden er talrækken 4500 tal lang... så manuelle løsninger er ikke brugbare
Avatar billede DePlex Nybegynder
02. april 2011 - 11:15 #1
Avatar billede excelent Ekspert
02. april 2011 - 12:13 #2
Værdier i kolA indsættes i kolC,D,E

Sub tst()
For t = 1 To 100 Step 3
x = Range("A" & t & ":A" & t + 3)
rk = Cells(5000, "C").End(xlUp).Offset(1, 0).Row
Range("C" & rk & ":E" & rk) = Application.WorksheetFunction.Transpose(x)
Next
End Sub
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2011 - 13:05 #3
Hvis du foretrækker en formelløsning og hvis du har dine data fra A1 og nedad og den ønskede bredde af matricen (her 3) i I1, så prøv at indsætte denne i B1:
=INDIREKTE("A"&($I$1*RÆKKE(A1)-($I$1-KOLONNE(A1))))
Kopier til D1 og kopier herefter B1:D1 nedad i nødvendigt omfang.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2011 - 13:07 #4
Glem venligst post #3. Den gør noget andet end det ønskede.
Avatar billede excelent Ekspert
02. april 2011 - 13:26 #5
linie 3 skal naturligvis være:

For t = 1 To 4500 Step 3
Avatar billede excelent Ekspert
02. april 2011 - 13:26 #6
så siger vi linie 2 da :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2011 - 15:33 #7
Jeg ombestemmer mig en gang mere. Post #3 skulle være god nok, hvis du foretrækker en formelløsning.
Avatar billede jens48 Ekspert
02. april 2011 - 22:12 #8
Hvis du i celle K1 skriver hvor mange kolonner dine tal skal deles op i kan nedenstående formel bruges. Skal kopieres til alle kolonner.
=INDIRECT("A"&INT(ROW(A1)*$K$1-$K$1+COLUMN(A1)))
eller på dansk
=Indirekte("A"&Heltal(Række(A1)*$K$1-$K$1+Kolonne(A1)))
Det er antaget at første tal står i A1
Avatar billede jens48 Ekspert
03. april 2011 - 00:39 #9
Eller lidt simplere (INT eller heltal ikke nødvendig)
=INDIRECT("A"&ROW(A1)*$K$1-$K$1+COLUMN(A1))
=Indirekte("A"&Række(A1)*$K$1-$K$1+Kolonne(A1))
Avatar billede andersschou Novice
04. april 2011 - 08:45 #10
hej jens tak for dit indlæg

har forsøgt at kopier formeling i celle c1 og skrevet 6 i celle k1
eneste resultat er at der i celle c1 kommer til at så 1 (som er det første tal i rækken jeg vil splitte.

hvad gør jeg galt?

mvh

anders
Avatar billede jens48 Ekspert
04. april 2011 - 23:02 #11
Hvis du skriver 6 i K1 skal du kopiere formelen til C1:H10 eller så langt ned, det er nødvendigt
Avatar billede andersschou Novice
05. april 2011 - 10:00 #12
får stadig kun at alle cellerne returnere den første værdi i talrækken... (her tallet 1)
Avatar billede jens48 Ekspert
06. april 2011 - 00:30 #13
På grundlag af dine informationer kan jeg ikke se hvad der er galt. Kan jeg se en kopi af den brugte formel? Hvor begynder din talrække?
Du kan evt. sende regnearket til kober_soerensen(snabela)hotmail.com
Avatar billede andersschou Novice
11. april 2011 - 09:31 #14
tak for hjælp point til jens :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2011 - 15:30 #15
Ikke at point spiller nogen som helst rolle for mig, men hvad er det lige der gør #9 præmieringsværdig i modsætning til for eksempel #3? Det er bare et spørgsmål.
Avatar billede jens48 Ekspert
11. april 2011 - 20:14 #16
Jeg kom kun med mit indlæg fordi jeg mente at min formel ville kunne omsætte data til et vilkårligt antal kolonner, men efter at have kigget nærmere på dkhanknu's formel kan jeg godt se at den laver nøjagtig det samme som min, så i stedet for at tildele dig selv points (!) synes jeg du skulle give dem til dkhanknu
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2011 - 06:50 #17
Behold bare de point. Det absolut eneste der fik mig til at reagere, er denne totale ignorering fra en spørgers side.

Hans
Avatar billede andersschou Novice
12. april 2011 - 08:30 #18
ja sorry...

kunne hverken få dit eller jens til at virke... har sendt regneark til jens som så har fundet fejl :-)

mvh

anders
Avatar billede andersschou Novice
12. april 2011 - 08:31 #19
men du har ret det er ellers samme løsning i er kommet med :-)

og bliver da helt øv over jeg ikke har fået delt pointene... men du jeg jo så give dig et STORT

TAK

istedet :-)