Avatar billede darlingen Nybegynder
31. marts 2011 - 10:55 Der er 11 kommentarer

billedrettigheder

Jeg har hørt en lille fugl synge om at man ikke behøver at ansøge om billedrettigheder hvis man:

"Sammensætter en masse forskellige fotos fra nettet til en collage så det således bliver til noget andet eller noget i sig selv der er mere end billederne hver især"

Findes der en sådan regel og hvad er den korrekte betoning i så fald?
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2011 - 11:00 #1
Det må nok komme an på en "konkret vurdering" i det tilfælde at nogen brokker sig..
- Læs: Hvem har den dyreste advokat..

Kan du vise et eksempel ?
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2011 - 11:00 #2
Det må nok komme an på en "konkret vurdering" i tilfælde af at nogen brokker sig..
- Læs: Hvem har de dyreste advokater..

Kan du vise et eksempel ?
Avatar billede darlingen Nybegynder
31. marts 2011 - 11:26 #3
Ja, det kan du have ret i, men findes der en bagatelregel eller deslige som dygtige advokater kan benytte sig af?
Avatar billede uap Nybegynder
31. marts 2011 - 11:37 #4
Hvorfor i alverden ansøger du ikke bare om lov til at bruge billederne? Hvordan ville du selv have det, hvis du havde investeret tid og måske penge i at få lavet 10 billeder, som jeg så snuppede og lavede en collage af?

Når man allerede inden udførelsen begynder at overveje ens muligheder ift. det juridiske, så burde der være en lille klokke der ringer.

Spørg om lov til at bruge disse billeder, lav dine egne eller køb dig til det. Så har du samvittigheden i orden og respekterer samtidig andres arbejde.
Avatar billede darlingen Nybegynder
15. april 2011 - 10:13 #5
Hvorfor tror du med det samme det værste om et andet menneske?

Hvis det fandtes en sådan regel ville det nok være fordi det gav mening at have en sådan regel!!!

I dette tilfælde, samler jeg en bog som et antal skoleelever bidrager til. Det er derfor ikke mig der har lavet en collage eller prøver at snyde, men et barn der har brugt internettet kreativt. Hvert foto er så lille at man næsten ikke kan se det og det knuser mit hjerte at sige til den lille pode at vi ikke kan tage collagen med fordi vi ikke kan søge alle billedrettighederne.

Afslutningsvist vil jeg bare sige til dig at dit indlæg fremkaldte utroligt mange negative vibes!!! Puha!!!
Avatar billede uap Nybegynder
15. april 2011 - 12:13 #6
Nu kan jeg desværre ikke styre, hvordan du vælger at opfatte mit indlæg, men når du nu selv nævner negative vibes, så kunne du evt. overveje at nedjustere dit forbrug af udråbstegn ;)

Når det så er sagt, så svarer jeg dig bare ærligt ud fra de ting du selv nævner. Og når man nævner "en dygtig advokat", så lyder man altså som en, der ikke har rent mel i posen - særligt når du indledningsvis ikke fortæller ret meget om "projektet" ellers.

Jeg kan kun forholde mig til de ting du fortæller. Ud fra det har jeg givet dig min mening.
Avatar billede darlingen Nybegynder
15. april 2011 - 13:10 #7
Hvis jeg skal være lidt grov, så bad jeg ikke om din mening, men om et svar på et konkret spørgsmål.
Avatar billede darlingen Nybegynder
15. april 2011 - 13:15 #8
En advokat er vel en person der administrerer lovgivningen. Lovgivningen er hvad mit spørgsmål tager udgangspunkt i. Det er der i udgangspunktet intet lyssky i.
Avatar billede uap Nybegynder
15. april 2011 - 13:31 #9
Jeg er sikker på, at du før eller siden godt kan se noget fornuft i det jeg har skrevet. Den eneste grund til, at du måske ikke ser det sådan nu er, at du tog det jeg skrev som et angreb på dig. Det var det jo ikke.

Umiddelbart vil jeg sige, at hvis bogen skal bruges internt, så er der nok ikke så meget at komme efter. Hvis det er noget der skal udgives rigtigt, ville jeg nok forhøre mig om reglerne hos en professionel.
Avatar billede darlingen Nybegynder
15. april 2011 - 13:41 #10
Hej igen.

Jeg har talt med copydan og med mindre at man vitterlig ikke kan se forskel på op og ned på de brugte billeder, skal man søge billedrettigheder.

Fornuft? Jo, tak, snusfornuft og almindelig husmoderåd, som jeg selv kan tænke mig til, men det er jo ikke det jeg beder om!
Avatar billede repox Seniormester
19. april 2011 - 20:32 #11
Hvis du alligevel skal manipulere billederne så meget at de ikke længere er genkendelige i forhold til rettighedshavers originale værk, hvad har du så opnået?

Anyway, selvfølgelig skal du have tilladelse fra den der har ophavsretten til det værk du vil gengive - uanset om det er i collager eller alenestående elementer - det er loven jo ikke utvetydig om.

Dog - medmindre ønsket om royalties er der - er det ofte let at få lov til at bruge det beskyttede værk, mod (til tider) fornuftige betingelser.

Alternativt, så tag chancen med kildereferencer - det er oftest det som kunstnerne helst vil have. Men vær dog opmærksom på at enhver der har ophavsretten til et givent værk har ret til at tage juridiske skridt for at sikre sig sin ret.