Avatar billede scouzer Nybegynder
30. marts 2011 - 19:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Mysql Dato

jeg har lavet en tabel hvor jeg har lave attributten dato date... hvordan gør jeg sådan at når jeg laver kommandoen "insert into" indsætter den automatisk den rigtige dat???

ps. så har jeg også lige et ekstra spørgsmål... kan det lade sig gøre hvis man har to attributter der begge er en int eller decimal, at lægge dem sammen og skrive resultatet i en 3.???
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2011 - 19:19 #1
Saet en default vaerdi til now paa feltet.

update t set f3=f1+f2
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. marts 2011 - 20:21 #2
Hej Arne,
default value = now(), er det en nyere feature?

I mysql 5.0 manualen står nemlig:

10.1.4. Data Type Default Values

The DEFAULT value clause in a data type specification indicates a default value for a column. With one exception, the default value must be a constant; it cannot be a function or an expression. This means, for example, that you cannot set the default for a date column to be the value of a function such as NOW() or CURRENT_DATE. The exception is that you can specify CURRENT_TIMESTAMP as the default for a TIMESTAMP column. See Section 10.3.1.1, "TIMESTAMP Properties".

Så du skal "bare" lave:

UPDATE tabel_navn SET dato = NOW(), vil jeg mene.
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. marts 2011 - 20:23 #3
Har netop lige kigget manualen for 5.5, samme "problem"
Så faldt jeg dog over denne "artikel":
http://bytes.com/topic/mysql/answers/592133-now-datetime-default-value
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2011 - 02:17 #4
Jeg troede faktisk at det var alle 4 tids typer der kunne det. Jeg tog fejl.

TRIGGER er en workaround. Men selvfoelgelig en mulighed.
Avatar billede scouzer Nybegynder
12. april 2011 - 09:23 #5
tusind tak for hjælpen
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. april 2011 - 09:26 #6
Betyder det nogle skal smide et svar?
Avatar billede scouzer Nybegynder
12. april 2011 - 09:39 #7
ja det virkede med forslag du selv tidligere kom med
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. april 2011 - 09:46 #8
Svar!
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. april 2011 - 21:14 #9
Takker for point.