Avatar billede mads800 Nybegynder
29. marts 2011 - 17:37 Der er 10 kommentarer

CSS: Hvad er forskellene mellem position absolute, position relative osv.

Hej jeg er 14 år og jeg er ved at lave en hjemmeside men syntes det er svært at finde ud af hvad position absolute, position relative og de andre typer gør og hvornår man for brug for dem.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2011 - 18:02 #1
Hej Mads - du kan få rigtig god hjælp på
http://www.w3schools.com/
Avatar billede mads800 Nybegynder
29. marts 2011 - 18:03 #2
Jeg har kigget der inde men forstår det stadig ikke rigtigt :/
Avatar billede andreas13_fam Nybegynder
29. marts 2011 - 18:11 #3
hov-sa har ret i at det er en god side (i modsætning til html.dk).
Men det er også svært at forstå absolute og relative. Men generelt taller man om "parents" (dansk forældre). Mens <br> og <span> er søskende.

<div> <span>Tekst</span> <br> </div>
--Forældren til <span> er i dette tilfæde <div>.

Her efter er det så sådan: at position relative, sættes relativt det angivet antal pixels (top:,left:) i forhold til dens position hvis intet var angivet.

Position absolute sættes derimod relativ det angivet antal pixels, i forhold til det seneste element (forældre -> bedsteforældre ...) som har position: "et og andet".

Se eventuelt på følgende eksempel:

<!DOCTYPE html>
<html>

    <head>
        <style type="text/css">
            div {padding: 20px;}
            .red {background:red;}
            .blue {background:blue;}
            .white {background:white;}
        </style>
    </head>

    <body>
        <div style="background:grey;">
            <!-- Har absolute (5px,5px) og sættes derfor i punktet (5px,5px) i forhold til <html> da der ikke er nogen "forældre" der har position sat til noget (andet end static). -->
            <div class="blue" style="position: absolute; top: 5px; left: 5px;">
                <div class="white" style="">

                </div>

            <!-- Har relative (5px,5px) og sættes derfor i punktet (5px, 5px) i forhold til dens normale position. -->
            <div class="red" style="position: relative; top: 5px; left: 5px;">

                <!-- Har absolute (100px, 0px) den sættes derfor i punktet (100px, 0px) i forhold til dens "forældre" (class="red"). -->
                <div class="white" style="position: absolute; top: 0px; left: 100px;">

                </div>
    </body>
</html>

Når du er kommet lidt længere i forståelsen med <html> og {CSS} kan du tage et kik på: http://net.tutsplus.com/sessions/photoshop-to-html/ som beskriver hvordan man laver en flot hjemmeside. Det er ikke avanceret men det er ikke nemt.

Spørg endelig hvis der er mere:
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2011 - 18:13 #4
Kan anbefale lynda.com, men der skal man betale for at se, men der er som regel videoer på Youtube

Her f.eks. http://www.youtube.com/watch?v=U_C7J5urUgA
Avatar billede mads800 Nybegynder
29. marts 2011 - 18:17 #5
Mange tak begynder at forstå det lidt bedre nu.. men jeg er så småt begyndt at forstå margin men jeg forstår ikke hvorfor man skal bruge padding?
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2011 - 19:43 #6
<ole>

w3schools.com kan absolut ikke anbefales, da det er herostratisk berømt for at være smaskfyldt med seriøse fejl, mangler og misforståelser. Det er i den henseende desværre helt på 'højde' med html.dk  :o|

Hvis du er i tvivl om margin og padding, bør du sætte dig ind i W3C's box model:
    http://www.w3.org/TR/CSS21/box.html

Hvad angår position og float er denne side helt klart anbefalelsesværdig:
    http://www.w3.org/TR/CSS2/visuren.html

Det ville være dejligt, hvis man bare kunne vælte ind på en side, der i 10 linjers tekst kunne forklare emnerne - men det lader sig ikke gøre. Det er komplekse forhold, som det kræver megen plads at forklare.

Du kan altid regne med, at når du støder ind i en kort forklaring/tutorial, er den skrevet af en, der ikke selv har forstået hat af problematikken. Og det synes i øvrigt at være tilfældet med langt størstedelen af de, der skriver tutorials om webkode

/mvh
</bole>
Avatar billede mads800 Nybegynder
30. marts 2011 - 19:06 #7
Er den her kode som jeg har skrevet Valid?

* {
  margin: 0;
  padding: 0;
}

body
{
background-image:url(Images/landing_page/background.png);
background-repeat: repeat-x;
}

#header-login
{
position:relative;
}

#header-login .content .logo
{
margin-top:32px;
margin-left:4px;
}

#header-login .content .login_field .login_picture
{
position:absolute;
top:-6px;
margin-left:270px;
}
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2011 - 20:29 #8
Ja - og du kan selv validere koden her:
    http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Men at koden validerer, er ikke garanti for, den er anvendelig. Validiteten er blot en detalje - omend en meget vigtig af slagsen - men stadig kun en detalje  =)
Avatar billede mads800 Nybegynder
04. april 2011 - 18:45 #9
Mange tak allesammen smid et svar:)
Avatar billede olebole Juniormester
04. april 2011 - 20:21 #10
Ellers tak, jeg samler ikke points  =)