Avatar billede SilenceWar Nybegynder
29. marts 2011 - 16:17 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Debugging | Klassisk ASP

Goddag eksperter,

Jeg har et (måske) simpelt spørgsmål..

Er der nogen der kender en rigtig god måde, at Debugge en Klassisk .asp fil på??

Jeg har kigget på Visual Studio 2010's debugfunktion, ved hjælp af denne hjemmeside:

http://www.codeproject.com/KB/debug/DebugVBScriptVS2008.aspx

Jeg har fundet frem til, at åbne og finde den fil på min ftp forbindelse.. Derudover har jeg også ændret det de nævner med Base URL: Localhost..

Men, det øverste med at konfigurere en Default ISS website on a local machine - det kan jeg simpelthen ikke finde ud af..

Jeg har endda prøvet, at hente det der hedder ISS 7 manager - som håb på, at det var der..
Jeg har dog ikke fundet noget der minder om det de viser..

Er der nogle forslag til enten, at få Visual Studio 2010 til at virke optimalt - eller en helt anden idé til debugging.

Personen der kan give en fungerende løsning får 200 point.

Hilsen
SilenceWar
Avatar billede claes57 Ekspert
29. marts 2011 - 17:16 #1
klassisk asp, så kør asp på en xp via IIS der - det er noget skrammel med nyere versioner, der hellere vil .net
Og find en gammel VS frem - fx Visual Studio 6.
Avatar billede SilenceWar Nybegynder
29. marts 2011 - 17:21 #2
Man kan ikke køre udenom - uden XP?
Sådan en gammel maskine har jeg ikke adgang til nogen steder:P
Avatar billede claes57 Ekspert
29. marts 2011 - 17:37 #3
jeg har i hvert fald haft probl med gammel asp på win7/IIS, og lavede en virtuelpc med xp, og kørte der.
Avatar billede SilenceWar Nybegynder
29. marts 2011 - 17:42 #4
Så du mener, at det er ligetil ved hjælp af en virtuel XP samt en ældre Visual Studio?...
Så er der ikke noget hokus pokus, så snart man har det..?
Avatar billede keysersoze Guru
29. marts 2011 - 17:48 #5
Det kommer nok også lidt an på hvad der skal debugges - i klassisk ASP har rigtig meget debugging foregået ved at udskrive hjælpevariabler til skærmen, fx "response.write dinvariabel", eller gemme oplysninger i en .log-fil vha FSO, så måske kan dette løse dine udfordringer.
Avatar billede SilenceWar Nybegynder
29. marts 2011 - 17:54 #6
Ja okay,

Jeg prøver mig lidt frem.

Tak tak, lig et svar.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. marts 2011 - 18:27 #7
for min skyld, så bare luk
Avatar billede softspot Forsker
29. marts 2011 - 20:22 #8
Det er ikke noget problem at debugge på en IIS 7 (på en Vista) med ASP 3.0 og Visual Studio 2008. Det kører rigtig fint for mig. Man skal nok bare sørge for at få sat IIS'en korrekt op :-)
Avatar billede softspot Forsker
29. marts 2011 - 22:53 #9
Jeg kan se det også er muligt at debugge ASP Classic med VS 2010 Pro (men det er vel ikke en overraskelse :-)).

Dette er godt nok på en Widnows 7, men jeg vil vove den påstand at det er lige så muligt på Vista, hvis dette er din platform...
Avatar billede SilenceWar Nybegynder
30. marts 2011 - 08:40 #10
Jeg har egentlig Windows 7 og VS 2010 (men det er express?)

Hm, jeg tror du har ret på det punkt med ISS 7 - det er det med at få den rigtigt sat op :)
Jeg har desværre slet ingen idé om funktionen bag det program jeg har hentet :( :)
Avatar billede softspot Forsker
30. marts 2011 - 10:04 #11
Du kan prøve følgende trin for at komme op og køre (eller i det mindste komme tæt på :-)).

Installation af IIS på Windows 7:

1. Åbn Kontrolpanel > Programmer > Slå Windows funktioner til eller fra

2. Sørg for at følgende er krydset af (helt eller delvist)
- Internet Information Services
  - Værktøjer til Web Management
    - Administationskonsol til IIS
    - Kompatibilitet med IIS 6 Management
      - Administationskonsol til IIS 6
      - Kompatibilitet med IIS-metabare og IIS 6 konfiguration
    - Tjenesten IIS-administration
  - World Wide Web Services (dette vælger selv relevante elementer under denne).
    - Almindelige HTTP-funktioner
      - Gennemsyn af mapper
      - HTTP-fejl
      - Standarddokument
      - Statisk indhold
    - Funktioner til programudvikling
      - ASP
      - ISAPI-udvidelser
    - Sikkerhed
      - Filtrering af anmodninger

3. Tryk OK for at acceptere og vent til installationen er færdig

Opsætning af IIS på Windows 7:

1. Åbn Compteradministrationskonsollen

2. Find Tjenester og programmer > Internet Information Services og åbn den

3. I panelet Forbindelser åbnes mappen med computerens navn

4. Klik på ASP i panel til højre under sektionen IIS

5. Under sektionen Kompilering åbn for Egenskaber for fejlfinding

6. Kontrollér at Aktiver fejlfinding på serveren står til True

7. Hvis du har ændret indstillingen, klik da på Anvend i panelet Handlinger (til højre)

8. Du har nu slået debugging til på alle ASP-sites på den lokale maskine. Du kan ændre dette individuelt for de enkelte sites hvis du ønsker.

Når du opretter et site på din maskine, skal du sørge for at webserveren har adgangtil at læse i den mappe hvor sitet ligger. Du kan starte med at give flg. brugere:

- IUSR
- IIS_IUSRS
- NETVÆRKSTJENSTE

Disse skal som udgangspunkt have ret til

- Læsning og kørsel
- Visning af mappeindhold
- Læsning

Det er muligt at det ikke er nødvendigt med alle disse brugere, men jeg synes min erfaring har været at disse skulle have adgang for at det fungerede.
Avatar billede SilenceWar Nybegynder
30. marts 2011 - 20:29 #12
Du har helt ret - so far :)

Jeg har været igennem alle dine punkter - og endda (prøvet) oprettet en binding til et website under Websteder..
Jeg var ikke helt sikker på jeg gjorde det korrekt - men først og fremmest så gjorde jeg følgende:

1. Tilføj websted
2. Navn osv osv
3. Jeg angav en sti som min ftp-adgang fra DreamWeaver???
Det er her jeg er i tvivl - så hvis der er en fejlkilde, kan det godt være her :)

Mit nye spørgsmål er så bare.. Hm, hvad gør jeg så?

Jeg troede det ville gøre det muligt, at trykke på knappen "Start Debugging" indefra VS 2010 - men tog fejl..

Ved du det?
Avatar billede softspot Forsker
30. marts 2011 - 21:05 #13
Vedr pkt. 3, så er jeg usikker på hvorfor du vil angive en FTP-adgang, når du arbejder på den lokale maskine. Du burde kunne oprette og vedligeholde dit projekt (hvadenten der er DW eller VS 2010) direkte i den mappe som IIS også peger på.

En anden ting er, at hvis du angiver et domænenavn under bindinger, så skal dette domænenavn peges ned på din lokale maskine. Dette kan du gøre ved at tilføje en reference til domænet i hosts-filen (som vist nok ligger under /Windows/System32/drivers/etc/hosts). Her kan du tilføje et domæne til en IP og i dette tilfælde skal du pege på localhost's IP-adresse (127.0.0.1). Linien kommer altså til at se såledse ud:

127.0.0.1  www.testdomain.dk

hvis bindingen til sitet "mappes" til www.testdomain.dk.

Når du så indtaster denne url i din browser, vil den fange dit site på den lokale maskine og ikke gå på internettet som man måske ville forvente :-)

Hvis du vil debugge dit site, skal du i VS 2010 vælge menuen Debug > Attach to process og så vælge w3wp.exe, hvorefter du vælger at der skal debugges script.
Avatar billede SilenceWar Nybegynder
30. marts 2011 - 21:46 #14
Jeg kan ikke få lov til, at redigere filen hosts? :s

Derudover.. Det med at klikke på debug > Attach to process..
Det står der desværre ingen steder på min..
Det kan ikke have noget at gøre med det er express, vel?
Avatar billede softspot Forsker
30. marts 2011 - 22:02 #15
Du skal fjerne skrivebeskyttelsen fra hosts-filen inden du forsøger at gemme den.

Jeg kender ikke umiddelbart VS 2010 Express, men jeg havde faktisk en forventning om at debugging var en mulighed... det kan være den feature ligger et andet sted i menuen.
Avatar billede softspot Forsker
30. marts 2011 - 22:55 #16
Jeg kan se (efter lidt søgning i MSDN) at det ikke er muligt at "hoppe på" en process med Visual Web Developer 2010 Express, så det er desværre ikke en mulighed ad den vej :-(

Se evt. msdn.microsoft.com/en-us/library/ms241740.aspx for detaljer om hvordan man debugger ASP med Visual Studio.

Jeg spekulerer på om et stop-statement i din ASP-kode kan fremtvinge muligheden for at vælge VWD som debugger, eller om den slet ikke bliver vist i vinduet til valg af debugger... prøv det! Du skal som nævnt blot indføje ordet stop det sted i koden du vil starte debugging, f.eks.

Response.Write "Før breakpoint"
stop
Response.Write "Efter breakpoint"

og kald derefter siden med breakpointet.

Hvis det fungerer, vil VWD fremgå af en liste over debuggere du kan vælge at debugge koden i.
Avatar billede SilenceWar Nybegynder
31. marts 2011 - 21:16 #17
Okay, tak for hjælpen :)

Jeg tror jeg vælger, at læse en hel del om det - bl.a. via dit link :)

Smid et svar, du har hjulpet mere en rigeligt :)
Avatar billede softspot Forsker
31. marts 2011 - 21:41 #18
Velbekomme :-)