Avatar billede hulla Novice
28. marts 2011 - 09:50 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

CSS font-face stregkode

Hej

Jeg er ved at prøve at udskrive en stregkode direkte i en browser.
så vidt jeg har forstået så er det muligt med noget der ligner følgende:

<head>
<style type="text/css">
@font-face
{
font-family: font;
src: url('C:\Users\Mig\Desktop\CustomFonts\CODE39.TTF')      format("truetype");
}
  .divTestFont{font-family:  font; font-size: 24px; }
</style>
</head>

<body>
  <div class="divTestFont">*615*</div>
</body>

Er der nogen herinde der har prøvet den slags og kan fortælle mig hvad der er galt med ovenstånde kode?

CODE39.TTF er en stregkode font jeg har downloadet fra: http://www.barcodesinc.com/free-barcode-font/

:-)
Avatar billede magic-mouse Novice
28. marts 2011 - 10:21 #1
er bare med på en lytter.
Avatar billede phillips Nybegynder
28. marts 2011 - 10:48 #2
Hej Hulla

TTF (truetype) understøttes ikke af Internet Explorer i versioner før 9. Det kan dog virke i Firefox og Webkit-browsere. For understøttelse i IE, skal fonten konverteres til EOT-formatet.

Derudover er jeg ikke sikker på, at det er smart at have en absolut lokal sti i CSS'en. Læg evt. font-filen i samme mappe som html-filen eller en undermappe, så du kan lave en relativ sti.

Selve din CSS-implementering er også usikker.

Jeg foreslår, at du læser mere om emnet her, da det er lidt for omfattende at uddybe i en tråd her:
http://sixrevisions.com/css/font-face-guide/
http://www.alistapart.com/articles/cssatten
Avatar billede hulla Novice
28. marts 2011 - 10:59 #3
Hej Philips

Tak for dit input, jeg har forsøgt med både relative og absolutte stier og haft den til at ligge i samme mappe. Jeg har forsøgt med både chrome, firefox 4, IE8 og IE9, jeg har også forsøgt med eot filer hvor css'en derefter ser f.eks. sådan ud som anbefalet flere steder:

@font-face
{
font-family: CCodeCodabar_S3;
src: url("CODE39.eot");
src: local("CCodeCodabar_S3"),
url("CODE39.ttf") format("truetype");
}

Kan du vise mig en eneste side på nettet der bruger en stregkode font, og som ikke genererer billeder i stedet for?
Jeg har ikke kunnet finde nogen.
Avatar billede phillips Nybegynder
28. marts 2011 - 11:24 #4
Jeg fik det lige til at virke ved at konvertere den til OTF.

http://onlinefontconverter.com/

Bare klik på knappen under "Skip login". Så kan du uploade filen og vælge OTF-format.
Avatar billede phillips Nybegynder
28. marts 2011 - 11:27 #5
PS: Eksempel her:
http://zereshade.dk/exp/barcode_font.html

Virker i Webkit og Firefox. Dog ikke IE (jeg formoder, det skal være i EOT-format for at virke i IE).
Avatar billede hulla Novice
28. marts 2011 - 12:37 #6
Hej Philips, og tak igen.
Denne gang er jeg tættere på.

Det ser endelig ud til at virke med OTF formatet, efter jeg tilføjede OTF som mime type i min iis7.

Mit problem er IE!
EOT er allerede tilføjet som mime type til IIS men den vil ikke rigtig gøre det den skal med den nyligt genererede EOT fil.

Du har vel ikke et forslag til det?
Avatar billede phillips Nybegynder
28. marts 2011 - 13:24 #7
Super. Men mht. IIS må jeg melde pas - sorry :-)
Avatar billede hulla Novice
28. marts 2011 - 13:27 #8
Ok, men det virker heller ikke uden om iis, altså med en helt plain .htm fil
Avatar billede phillips Nybegynder
28. marts 2011 - 13:34 #9
OK - prøv evt at undlade format-parameteren i CSS'en. IE kan have problemer med den. Dvs. din CSS virker måske i IE, hvis du skriver dette:

@font-face
{
font-family: "barcode";
src: url(Free3of9Extended.eot);
}

(omdøb selv filnavn).
Avatar billede phillips Nybegynder
28. marts 2011 - 13:37 #10
Lige for en god ordens skyld, så er her den anbefalede implementerings-metode, hvis det skal virke cross browser:

http://www.webfonts.info/wiki/index.php?title=Cross-browser_@font-face_syntax
Avatar billede hulla Novice
28. marts 2011 - 13:38 #11
Desværre, det har jeg prøvet, og nu igen :-)

Kan du få det til at virke på din side i en IE8?
Avatar billede phillips Nybegynder
28. marts 2011 - 13:49 #12
Jeps, har opdateret siden.
Avatar billede hulla Novice
28. marts 2011 - 15:49 #13
Jeg kan se det virker hos dig, selvom jeg på ingen måde kan få det til at virk med min IIS.

Smider du et svar?
Avatar billede phillips Nybegynder
28. marts 2011 - 15:56 #14
Værsgo :-)

PS: Prøv at downloade min eot-fontfil. Det kan være din er beskadiget eller er forkert konverteret.

http://zereshade.dk/exp/Free3of9Extended.eot
Avatar billede hulla Novice
29. marts 2011 - 12:32 #15
JAAAAA hip hip.

Der VAR åbenbart et eller andet galt med min eot fil, i hvert fald virker det nu med den du genererede.

Tusind tak
Avatar billede phillips Nybegynder
29. marts 2011 - 12:37 #16
Super - jeg fjerne lige filen fra mit site igen så. Vil helst ikke overtræde nogle licens-regler ;-)