Avatar billede rasmuso Seniormester
26. marts 2011 - 16:18 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

DOS, ændre hastighed på en COM port?

Jeg brugte en GAMMEL 486 PC til at programmere radioer med via COM1 porten, den er nu "røget i luften"! jeg har flyttet alt over i en lidt nyere PC.
Jeg sidder og kæmper med at ændre/nedsætte hastigheden på COM1: i DOS (skal bruges til nogle gamle programmer! det skal IKKE gå for hurtigt!)
PC'en er en Compaq Deskpro Pentium III
(den gamle PC var en 486 hvis det betyder noget?)
i Config.sys skriver jeg: MODE COM1:9600,N,8,1,P

men tilsyneladende sænker det ikke hastigheden!?
Nogen der har en bedre ide??
mvh
Rasmus O.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. marts 2011 - 16:24 #1
Er der virkelig tale om en tynd klient???
Avatar billede conz Juniormester
26. marts 2011 - 16:33 #2
Husk altid at skrive hvilket styresystem du bruger.

Men prøv at gå ind i Device Manager, find Ports (COM & LPT) - (eller noget lign. der har noget med COM portene at gøre) - der burde du kunne sætte Bits per sekund under Port Settings.
Avatar billede rasmuso Seniormester
26. marts 2011 - 17:03 #3
OK!
det er måske ikke en tynd klient, bare en GAMMEL PC, med DOS 6,22-
det er bare afgørende der er masser af strøm i COM-porten og den skal være "langsom, jeg her forsøgt at køre programmerne i et DOSvindue i XP, uden held! (harddisken må hellerikke være for stor, så kan DOS programmet ikke se den!)
Der findes IKKE nyere programmer til de gamle radioer jeg programmere, der kan køre under XP eller nyere!  ØV!
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
27. marts 2011 - 16:17 #4
Hej..

Her er et link til "moslo" som er et program som kan nedsætte din Computer hastighed i(DOS)..

LINK http://www.pcgaming.ws/download.php?game=moslo132
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
27. marts 2011 - 16:23 #5
Her er et link til cpukiller som er et program til Windows.

LINK http://www.cpukiller.com/download.html
Avatar billede Debillus Nybegynder
27. marts 2011 - 16:45 #6
Du skal ikke fyre MODE kommandoen af i CONFIG.SYS. Den skal i AUTOEXEC.BAT
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
28. marts 2011 - 12:42 #7
Du kan prøve at skrive :

MODE COM1:96,N,8,1,P

i Autoexec.bat filen - 96 erstattes med 9600

baud - 11 (110 baud), 15 (150 baud), 30 (300 baud), 60 (600 baud), 12 (1200 baud), 24 (2400 baud), 48 (4800 baud), or 96 (9600 baud)
parity - N (none), O (odd), or E (even) (default = E)
Avatar billede rasmuso Seniormester
06. maj 2011 - 23:20 #8
Hej MichaelWJ-IT,
det program er super! det løste en del af mit problem! TAK for det.
Giv venligst et svar!
Så du kan dele med Debillus, helt korrekt, komandoen skal stå i autoexec.bat!! (jeg ER ved at blive gammel og glemsom!)

Mange tak for god hjælp!
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
06. maj 2011 - 23:30 #9
OKi.