Avatar billede HJRY Novice
23. marts 2011 - 22:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Variabel længden af dataserie i x-akse

Hej

Er der en som kan hjælpe mig med en formel, som jeg kan bruge i data serien for x-aksen til en kurve.

Kurven skal kunne varierer afhængig af antallet af brugte celler, dvs formlen skal finde sidste fyldte celle og danne data serien til x-aksen ud fra det.
Avatar billede jens48 Ekspert
24. marts 2011 - 19:16 #1
Hvis du har data for X-aksen i A-kolonnen og data for Y-aksen i B-kolonnen, kan du med navngivning løse det.
Lad under navngivning DATO referere til
=OFFSET(Sheet1!$A$2;0;0;COUNTA(Sheet1!$A:$A)-1)
og SALG (eller hvad du ellers ønsker at vise) referere til
=OFFSET(Sheet1!$B$2;0;0;COUNTA(Sheet1!$B:$B)-1)
Som source data skal du for grafen vælge DATO for X-aksen og SALG for Y-aksen
Avatar billede HJRY Novice
24. marts 2011 - 20:16 #2
Hej Jens

Jeg har glemt at fortælle at jeg har data i rækker, kan du omskrive formlerne ?
Avatar billede jens48 Ekspert
24. marts 2011 - 22:10 #3
Du får den lige på den anden led. Dato i række 2 og salg i række 3.
Dato:
=OFFSET(Sheet1!$A$2;0;0;1;COUNTA(Sheet1!$2:$2))
Salg:
=OFFSET(Sheet1!$A$3;0;0;1;COUNTA(Sheet1!$3:$3))
Avatar billede jens48 Ekspert
25. marts 2011 - 14:29 #4
Lige en rettelse til salg:
=OFFSET(Sheet1!$A$3;0;0;1;COUNTA(Sheet1!$2:$2))
Der kommer ellers til at mangle data i slutningen, hvis en celle i række 3 er tom.
Avatar billede HJRY Novice
25. marts 2011 - 23:26 #5
Hej Jens

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår det rigtigt, da jeg får at vide jeg er ved at lave en cirkulær reference når jeg sætter formlen ind.

Vil du prøve at forklare hvad du mener med at "referere til" ?
Avatar billede jens48 Ekspert
27. marts 2011 - 23:46 #6
Hvis jeg antager at du har engelsk version er fremgangsmåden følgende:
Gå ind i Insert --> Name --> Define. Der finder du nederst i boksen et felt som hedder "Refers to:". Der skal formelen indsættes - en gang for Dato med den dertil angivne formel og en gang for Salg med den anden formel.
Der skal ikke indsættes formler i rækkerne 2 og 3, og så vil jeg tro at den cirkulære refrence forsvinder.
Avatar billede HJRY Novice
03. juni 2011 - 18:23 #7
Jeg fik det ikke til at fungere, og lukker nu tråden