Avatar billede etech2k Nybegynder
23. marts 2011 - 01:22 Der er 10 kommentarer

GD - auto fokus - muligt ?

Hej,
Jeg er ved at skulle udvikle et nyt thumbnail system til en af vores sider.
Billederne er billeder af produkter. Nogle af billederne er ikke så gode, dvs at du har 80% baggrund, og kun 20% produkt.

Mit spørgsmål er så om det er muligt  på en måde at finde ud af hvor objektet er henne på billedet, og så skalere resten fra ?
Avatar billede danco Nybegynder
23. marts 2011 - 06:55 #1
hvis alle baggrunde på billederne har den samme farve burde det være muligt at opdele billedet i pixels og derefter løbe alle disse pixels igennem og se på deres farve er forskellig fra baggrunden.

Men det er en svær opgave og den vil næppe fungere særlig hurtigt.

Mon ikke det ville være lettere at implementere noget via javascript hvor man i browseren, efter upload, kan definere området hvor produktet er.
Avatar billede etech2k Nybegynder
23. marts 2011 - 08:17 #2
Det vil ikke være muligt.

Ellers skulle man selv croppe billederne, men eftersom der er ca. 30.000 vil det tage en del tid.
Avatar billede repox Seniormester
23. marts 2011 - 09:07 #3
Jeg giver danco medhold - opgavens omfang er af en sådan kaliber at det vil kræve lige så lang tid (og sikkert mere) at lave softwaren til det, som det vil tage dig at croppe billederne manuelt, endda for et firma som sikkert gerne vil tjene penge på at lave en sådan løsning, at det vil være utopi at tro du kan få en løsning gennem eksperten.dk.

Forudsætningen for min kommentar er naturligvis at løsningen efterlader dig med et resultat der gør at du ikke behøver at trave de 30k billeder igennem for at kontrollere resultatet (da det jo også arbejder imod spørgsmålets mål).
Avatar billede repox Seniormester
23. marts 2011 - 09:09 #4
Og en lille OT ting; få styr på dine spørgsmål - du har i skrivende stund 21 åbne spørgsmål; nogle endda helt tilbage til 2003. Det er generelt ikke velset og skaber ikke megen motivation blandt brugerne for at hjælpe dig.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2011 - 09:49 #5
Er det (tilnærmelsesvist) den samme baggrundsfarve på dem alle ?

I så fald kan kan Imagemagick noget med auto-crop og fuzzy farvegenkendelse

http://www.imagemagick.org/Usage/crop/#trim_fuzz

Det er godt nok ikke GD, men bedre og lige så gratis : )
- et forsøg værd ?
Avatar billede etech2k Nybegynder
23. marts 2011 - 09:51 #6
Ja, jeg kunne sagtens bruge imagemagick.
Vil prøve at undersøge det.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2011 - 10:02 #7
Hvis ikke det dur, er vi mennesker jo ret gode til "den slags".
- med et system som bare serverer det ene billede efter det andet, og det eneste "operatøren" skal gøre er, at trække en ramme omkring det væsentlige (mousedown-drag-mouseup) hvorefter PHP klarer resten, og med det samme serverer det næste billede, ville man kunne klare .. 1000 i timen - en kedelig time, javel, men det er jo derfor der er noget der hedder "løn" : )
Avatar billede etech2k Nybegynder
23. marts 2011 - 12:51 #8
Ja, det har du ret i. Det ville også være den sidste udvej.
Avatar billede olebole Juniormester
23. marts 2011 - 17:26 #9
<ole>

I Photoshop kan du sætte dit selection tool til en fast størrelse, hvilket sikkert vil kunne hjælpe ved en hel del af billederne.

Hvis billederne består af 80% baggrund og 20% produkt, er der måske tale om generelt dårlige billeder, der under alle omstændigheder burde skiftes ud(?)  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
23. marts 2011 - 17:28 #10
PS: Du kan også sætte dit selection tool til at bevare et fast forhold mellem bredde og højde - hvilket sikkert også vil kunne lette arbejdet