Avatar billede lunddata Nybegynder
19. marts 2011 - 15:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Km/t

Henviser til svar på udrgegning af km i timen på
http://www.eksperten.dk/spm/933930.
Denne udregningsmetode kan jeg ikke få til at virke.
F.eks får jeg km i timen til 0,39 på en distance på 10 km løbet i tiden 1:38:06
Facit skulle gerne være ca 6,12 km i timen.
I min database har jeg
Distance = felt med antal km
Starttid = felt med starttidspunkt (hh:mm:ss)
Imaal = felt med sluttidspunkt (hh:mm:ss)

... Jeg har så prøvet dette:
=([Distance]/(DateDiff("s";[Starttid];[Imaal])))*3600
Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede terry Ekspert
19. marts 2011 - 16:04 #1
can we see some examples of starttid imaal?
The calculation =([Distance]/(DateDiff("s";[Starttid];[Imaal])))*3600 should work if the starttid imaal fields are of type DateTime
Avatar billede terry Ekspert
19. marts 2011 - 16:15 #2
THis SQL works
SELECT tblTimes.starttid, tblTimes.imaal, ([Distance]/(DateDiff("s",[Starttid],[Imaal])))*3600 AS Tid, DateDiff("s",[Starttid],[Imaal]) AS DiffSec
FROM tblTimes;

If your two time fields are type date time and the Distance is numeric
For example:
StartTid = 00:00:00
imaal = 1:38:06
Distance = 10

Result = 6,11620795107034
Avatar billede lunddata Nybegynder
19. marts 2011 - 16:41 #3
Jeg har testet ovenstående i en ny database. Her virker formlen. I min oprindelige database virker den ikke. Jeg må finde fejlen...
Avatar billede lunddata Nybegynder
19. marts 2011 - 16:48 #4
Jeg tror at fejlen skyldtes at Distance var sat til typen Tal. Har rettet denne til typen Tekst. I hvert fald virker det nu, men hvordan afrunder jeg så til f.eks 3 decimaler?
Avatar billede terry Ekspert
19. marts 2011 - 17:09 #5
SELECT tblTimes.starttid, tblTimes.imaal, Format)([Distance]/(DateDiff("s",[Starttid],[Imaal])))*3600 AS Tid, DateDiff("s",[Starttid],[Imaal]),"00.000") AS DiffSec
FROM tblTimes;

I have no idea why a text field should work better that a numeric field.
Avatar billede terry Ekspert
19. marts 2011 - 17:12 #6
Oops that should be
SELECT tblTimes.starttid, tblTimes.imaal, Format(([Distance]/(DateDiff("s",[Starttid],[Imaal])))*3600,"00.000") AS Tid
FROM tblTimes;
Avatar billede lunddata Nybegynder
20. marts 2011 - 00:34 #7
That´s nice!!!
Virker perfekt.
Mange tak!
Avatar billede terry Ekspert
20. marts 2011 - 10:48 #8
selv tak