Avatar billede nikolajs12 Nybegynder
17. marts 2011 - 17:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Valg af nyt sprog.

Hejsa

Jeg er i dag 16, og har leget med php siden jeg var 12, har suppleret det med Javascript, Ajax og jQuery.

Er bestemt ikke professionel men har godt med tid at gøre med, så ville gerne prøve at lege med lidt mere.

Men kan ikke rigtigt finde ud af hvad det skal være, mit mål er at blive Datamatiker, og så komme ud og arbejde med web. Men hvad ville mere være en fordel at kunne for mit vedkommende.

Har kigget på Java, Perl, Python. Mest Java virker ret interessant. Specielt at jeg har mange muligheder med det sprog så vidt jeg kan forstå, så kan jeg både lave programmer og til web(jsp). Men er det en fordel for mig at kunne det sprog, eller bør jeg give mig i kast med noget andet.

Jeg har gennem tiden også leget med VB6, og Objective C(meget lidt), eftersom jeg programmerer på Mac, og er ikke interreseret i at skifte til Windows, så det skal være en mulighed for mig at programmere det på en Mac.

Vil også gerne vide, hvis jeg f.eks. gik i gang med Java eller Python eller et helt tredje, hvad kan  jeg så bruge det til. Er det over hovedet en fordel at kunne flere ting, eller skal jeg bare holde mig til det jeg kan?

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2011 - 17:17 #1
Du kan lave naesten alle typer apps med Java:
- desktop GUI
- applets
- web apps
- mobil apps (Android og Java ME)
etc. (du kan ikke lave OS kerne og device drivere i Java).

Java og de mest almindelige Java IDE og Java server apps er til raadighed for MacOS X.

Python er lidt mere niche agtigt, men typisk brug er nok:
- web apps (Django, Zope etc.)
- advanceret scripting
Avatar billede nikolajs12 Nybegynder
17. marts 2011 - 17:24 #2
Jeg har også kigget en del på Java og prøvet en del. Syndes dog det virker meget avanceret at lave et Userinterface. Og det fleste guides jeg har fundet af noget ala, få Java til at skrive hello world i en console, vil helle igen med noget applets og desktop GUI, kender du nogle gode guides/programmer?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2011 - 17:37 #3
Swing GUI apps er ikke super simple at lave.

http://download.oracle.com/javase/tutorial/uiswing/

indeholder masser af info omkring Swing.

Og saa kan du jo "snyde" og bruge NetBeans med Matisse GUI builder og drop-and-drag noget GUI og saa kigge paa den genererede kode.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2011 - 17:37 #4
Og man skal selvfoelge beherske basal Java inden man gaar i gang med Swing.
Avatar billede nikolajs12 Nybegynder
17. marts 2011 - 17:43 #5
Tror da bare jeg giver mig i kast med noget java igennem Netbeans med noget drag'n'drop til at starte med.

Tak for hjælpen smid et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2011 - 17:59 #6
svar