Avatar billede phpcarsten Nybegynder
16. marts 2011 - 20:24 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

select problem

Hej Jeg har et spørgsmål

<select size=1 onchange="dk_kode(this.options[this.selectedIndex].value)">
<option value="#" class="tekst">&nbsp;dk&nbsp;</option>
<option value="æ" class="u">&nbsp;[æ]&nbsp;</option>
<option value="Æ" class="u">&nbsp;[Æ]&nbsp;</option>
<option value="ø" class="u">&nbsp;[ø]&nbsp;</option>
<option value="Ø" class="u">&nbsp;[Ø]&nbsp;</option>
<option value="å" class="u">&nbsp;[å]&nbsp;</option>
<option value="Å" class="u">&nbsp;[Å]&nbsp;</option>
<option value="©" class="u">&nbsp;[©]&nbsp;</option>
<option value="®" class="u">&nbsp;[®]&nbsp;</option>
<option value="ª" class="u">&nbsp;[ª]&nbsp;</option>
<option value="&Psi;" class="u">&nbsp;[&Psi;]&nbsp;</option>
<option value="&nbsp;" class="u">space</option>
</select>

<textarea class="textarea" cols="50" rows="2"> </textarea>

jeg har en lille editor , som jeg skriver til. via TextArea
hertil bruger jeg en select til at hente koden for et dansk tegn
det den gør nu er at den ligger det op i hukommelsen.
Så skal jeg først trykke inde i TextArea område og så lave en copi/paste, så få jeg tegnet ind .

Det jeg vil spørge om er , om der er en select komando der automatisk
for mit tegn viser sig I TextArea lige så snart jeg har valgt den i select (er dette muligt)

Carsten
Avatar billede pstidsen Novice
16. marts 2011 - 20:28 #1
Luk lige det andet...
Avatar billede phpcarsten Nybegynder
16. marts 2011 - 20:54 #2
Den første tråd er lukket
Tak
Avatar billede magic-mouse Novice
16. marts 2011 - 21:02 #3
Send din e-mail adresse til support her: http://www.magic-mouse.net/contact.aspx så får du en fungerende kode til sendt.

Forsøger at finde et sted jeg kan lægge den så andre også får glæde af den
Avatar billede magic-mouse Novice
16. marts 2011 - 21:07 #4
Ok koden og en demo kommer her: http://www.magic-mouse.net/select-assistance.aspx

Men koden er ikke formateret.
Avatar billede magic-mouse Novice
16. marts 2011 - 21:17 #5
Sådan så skulle det til og med se ok ud.
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2011 - 21:24 #6
Jeg har én der virker (i hvert fald) i Opera, Chrome og Firefox (utestet i andre)

Komplet test.html her:[div]<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html><head><meta http-equiv="Content-type" content="text/html;charset=UTF-8">
<script>
function insertAtCursor(myField, myValue)
    {
    if (document.selection) // IE
        {
        myField.focus();
        sel = document.selection.createRange();
        sel.text = myValue;
        }
    else            // MOZILLA
        if (myField.selectionStart || myField.selectionStart == '0')
            {
            var startPos = myField.selectionStart;
            var endPos = myField.selectionEnd;
            myField.value =
            myField.value.substring(0, startPos)
                + myValue +
            myField.value.substring(endPos, myField.value.length);
            }
        else        // Nødløsning
            myField.value += myValue;
    }
</script></head><body><form name="theForm">
Indsæt:<select size=1 onchange="insertAtCursor(document.theForm.theText,this.options[this.selectedIndex].value)">
<option value="#" class="tekst"> dk </option>
<option value="æ" class="u"> [æ] </option>
<option value="Æ" class="u"> [Æ] </option>
<option value="ø" class="u"> [ø] </option>
<option value="Ø" class="u"> [Ø] </option>
<option value="å" class="u"> [å] </option>
<option value="Å" class="u"> [Å] </option>
<option value="©" class="u"> [©] </option>
<option value="®" class="u"> [®] </option>
<option value="ª" class="u"> [ª] </option>
<option value="&#936;" class="u"> [&#936;] </option>
<option value=" " class="u">space</option>
</select>
<br>
<textarea name="theText" cols="80" rows="10">
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2011 - 21:26 #7
Hvad fanden - den blev bidt over...
- så ellers fin ud i preview ?
Prøver igen:[div]<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html><head><meta http-equiv="Content-type" content="text/html;charset=UTF-8">
<script>
function insertAtCursor(myField, myValue)
    {
    if (document.selection) // IE
        {
        myField.focus();
        sel = document.selection.createRange();
        sel.text = myValue;
        }
    else            // MOZILLA
        if (myField.selectionStart || myField.selectionStart == '0')
            {
            var startPos = myField.selectionStart;
            var endPos = myField.selectionEnd;
            myField.value =
            myField.value.substring(0, startPos)
                + myValue +
            myField.value.substring(endPos, myField.value.length);
            }
        else        // Nødløsning
            myField.value += myValue;
    }
</script></head><body><form name="theForm">
Indsæt:<select size=1 onchange="insertAtCursor(document.theForm.theText,this.options[this.selectedIndex].value)">
<option value="#" class="tekst"> dk </option>
<option value="æ" class="u"> [æ] </option>
<option value="Æ" class="u"> [Æ] </option>
<option value="ø" class="u"> [ø] </option>
<option value="Ø" class="u"> [Ø] </option>
<option value="å" class="u"> [å] </option>
<option value="Å" class="u"> [Å] </option>
<option value="©" class="u"> [©] </option>
<option value="®" class="u"> [®] </option>
<option value="ª" class="u"> [ª] </option>
<option value="&#936;" class="u"> [&#936;] </option>
<option value=" " class="u">space</option>
</select>
<br>
<textarea name="theText" cols="80" rows="10">
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2011 - 21:29 #8
Nøøj hvor belastigende.. OK, det mangler kun én linje:
</form></body></html>

Fandt iøvrigt et genialt site med (unicode) "specialtegn" opdelt i kategorier:
http://theorem.ca/~mvcorks/code/charsets/auto.html
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2011 - 21:38 #9
arh. manglede også </textarea>
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2011 - 21:39 #10
Tester lige lidt - ignorér

bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
Avatar billede magic-mouse Novice
16. marts 2011 - 21:39 #11
Har lige opdateret min kode. Kan se at det ikke var muligt at vælge det samme tegn 2 gange efter hinanden. Hvilket nu er muligt.
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2011 - 21:40 #12
Hm.. er der en grænse for hvor stor en <div> må være ?
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2011 - 21:41 #13
Næh.. sært. Giver op.
Avatar billede magic-mouse Novice
16. marts 2011 - 22:45 #14
Nice tom...
Måske skulle du oprette et sepperat case til det der?

Du har set at fungerende kode blev linket 3 links over din kommentar ik ? :)

http://www.magic-mouse.net/select-assistance.aspx
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2011 - 23:01 #15
Jo, men ført efter jeg oprettede mit eget svar..
- Har du en forklaring hvorfor eksperten.dk ødelagde min [ div ] (2 gange) ?
Avatar billede phpcarsten Nybegynder
17. marts 2011 - 14:20 #16
Hej Tom
tak for hjælpen
jeg har afprøvet dit script
og umiddelbart er det jeg søger
det virker fint.
Hvordan giver jeg dig point. for din hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 14:33 #17
Præcis som du lige gjorde + Beder mig "lægge et svar".
- og det har jeg så hermed gjort : )

Så klikker du på giv-point-knappen, og alle er glade : )
- Minus magic-mouse måske, men jeg har mere brug for pointene end han (hun, den)..
Avatar billede pstidsen Novice
17. marts 2011 - 14:36 #18
Med hensyn til #7 (http://www.eksperten.dk/spm/934338#reply_7751258), så er det skal din
ikke virker.... Du har jo ikke sluttet den med

Læs mere om pointgivning her: www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede pstidsen Novice
17. marts 2011 - 14:44 #19
Fail.. Skriver lige indlæg igen:

Med hensyn til #7 (http://www.eksperten.dk/spm/934338#reply_7751258), så er det klart din div ikke virker.... Du har jo ikke sluttet den med [/div]

Læs mere om pointgivning her: www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede phpcarsten Nybegynder
17. marts 2011 - 14:52 #20
Ja det er rigtigt , magic-mouse
burde også nævnes , jeg er glad for at jeg fik sat to
hoveder sammen og som lige fik sig en snak over mit problem

jeg tror jeg har et problem mere.
Jeg skal også lukke denne tråd igen
det ved jeg heller ikke hvordan jeg gør
jeg forsøgte hele aften igår. :)
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 17:58 #21
Den ER "lukket" - når du har givet point.
- det er dog altid tilladt at diskutere videre.

#19 - Jamen der VAR en [/div] - begge gange - så fint ud i preview...?
Avatar billede magic-mouse Novice
17. marts 2011 - 20:23 #22
Carsten, jeg ville nu aligevel kigge på mit script, det er ikke muligt at bruge toms drop down 2 gange (dvs man kan ikke skrive ØØ) hvor fejlen er fixet i min løsning.
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 20:50 #23
Der er faktisk et andet "usability-problem" - i begge løsninger:

- når tegnet er sat ind, er fokus på dropdown'en - ikke som ville være mere brugervenligt på text-area'et - med cursoren lige efter det netop indsatte tegn.

Og nu vi har brugervenligheden fremme, så ville jeg lave det helt anderledes:

Man fører musen op til at "symbol-ikon", ned dropper en div med alle de forskellige (sære) tegn, man klikker på det man vil ha' - tegnet sættes ind, og div'en trækker sig tilbage (op) igen - cursoren stiller sig lige efter det indsatte tegn.

= kun ét klik, og plads til mange flere eksotiske tegn..
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 23:11 #24
Tadaa - som beskrevet ovenfor:

<!DOCTYPE HTML>
<html><head><meta http-equiv="Content-type" content="text/html;charset=UTF-8">
<style>
x    {font:12pt arial; color:#000; text-align:center; border:1px dashed #AAA; padding-top:2px; margin:2px; display:inline-block;  width:20px; height:20px;}
#picker    {position:absolute; top:6px;left:10px;  width:80px;height:20px; overflow:hidden; background-color:#CCC; padding:2px; text-align:center;}
textarea{margin-top:24px; font:12pt arial;}
</style><script>
function pluk(x)
    {
    var tegn = x
    var myField = document.theForm.theText

    if (document.selection) // IE
        {
        myField.focus()
        sel = document.selection.createRange()
        sel.text = tegn
        }
    else
        if (myField.selectionStart || myField.selectionStart == '0') // MOZILLA
            {
            var startPos = myField.selectionStart
            var endPos = myField.selectionEnd
            myField.value = myField.value.substring(0, startPos) + tegn + myField.value.substring(endPos, myField.value.length)
            }
        else // Nødløsning
            myField.value += myValue
    document.getElementById("picker").style.height="20px"
    }
function klar()
    {
    var xs = document.getElementsByTagName('x')
    for (var i=0; i<xs.length; i++)
        xs[i].onclick=function(){pluk(this.innerHTML)}
    }
</script></head><body onload="klar()"><form name="theForm">
<div id="picker" onmouseover="this.style.height='216px'" onmouseout="this.style.height='20px'">
ÆØÅ...<br>
<x>Æ</x><x>Ø</x><x>Å</x><br>
<x>æ</x><x>ø</x><x>å</x><br>
<x>Ä</x><x>Ö</x><x>Ü</x><br>
<x>ä</x><x>ö</x><x>ü</x><br>
<x>&#10004;</x><x>&#10006;</x><x>&#10026;</x><br>
<x>€</x><x>©</x><x>™</x><br>
<x>&#10084;</x><x>&#10055;</x><x>&#8984;</x><br>
</div>
<textarea name="theText" cols="80" rows="10">
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry.
</textarea></form></body></html>
- dog uden løsning på cursor-problemet, men det burde kunne løses med info i denne tråd: http://stackoverflow.com/questions/499126/jquery-set-cursor-position-in-text-area/499158#499158
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 23:22 #25
Fandt også [/div] problemet:

Hvis der er et </ textarea> (uden mellemrum) i ens indlæg bliver det ødelagt idet previewet vises.

Det lader til at den antager end-taggen for at høre til selve debat-feltet, så resten falder udenfor
- det ender "inden i" den fede grå ramme nederst : )

Så hvis ens indlæg indeholder </ textarea> må man ikke benytte preview-funktionen - husk det..
Avatar billede phpcarsten Nybegynder
18. marts 2011 - 20:11 #26
Hej tom
jeg ser du knokler
med scripet,
Det første i lavet var godt nok
man behøver ikke form tagget som magic-mouse viser i sit script

men nu har du gjort mig nysgerig.
så nu vil jeg lige se hvad dit nye script gør
tak for interessen
Carsten