Avatar billede u.l.johansen Praktikant
15. marts 2011 - 19:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Makro målsøgning

Har brug for lidt hjælp til en makro, som kan eksekvere omkring 70 målsøgninger.

Beregningen skal ske på hver enkeel kolonne.
I række 1 står der f.eks 1,0, som er den variable i målsøgningen
I række 2 til 50 står der en formel som ganger med tallet i række 1
I række 51 er der en sum af række 2 til 50
I række 52 er et fast tal på hvad summen i række 50 skal give.

Det vil sige at opgaven går ud på først at lave en målsøgning i kolonne 1, derefter i kolonne 2, osv

Jeg kan sende et eksempel i excel, hvis det skulle hjælpe.

Ulrick
Avatar billede u.l.johansen Praktikant
15. marts 2011 - 22:05 #1
Det er måske nemmere at forstå opgaven, hvis jeg viser en makro som virker, men som bør kunne optimeres ved noget loop.

Sub Målsøgning()
'
    Range("C13").GoalSeek goal:=Range("C14"), changingcell:=Range("C3")
    Range("D13").GoalSeek goal:=Range("D14"), changingcell:=Range("D3")
    Range("E13").GoalSeek goal:=Range("E14"), changingcell:=Range("E3")
    Range("F13").GoalSeek goal:=Range("F14"), changingcell:=Range("F3")
    Range("G13").GoalSeek goal:=Range("G14"), changingcell:=Range("G3")
    Range("H13").GoalSeek goal:=Range("H14"), changingcell:=Range("H3")
    Range("I13").GoalSeek goal:=Range("I14"), changingcell:=Range("I3")
    Range("J13").GoalSeek goal:=Range("J14"), changingcell:=Range("J3")
    Range("K13").GoalSeek goal:=Range("K14"), changingcell:=Range("K3")
    Range("L13").GoalSeek goal:=Range("L14"), changingcell:=Range("L3")
    Range("M13").GoalSeek goal:=Range("M14"), changingcell:=Range("M3")

End Sub
Avatar billede u.l.johansen Praktikant
16. marts 2011 - 09:06 #2
Efter at have testet ovenstående, så opdager jeg nu at makroen ikke altid kan finde en løsning, fordi jeg i alle mine formler har afrundet til nærmeste heltal.
Kan man tilføje et maks antal iterationer eller acceptere at Goalseek bare skal ramme indenfor +/- 3 stk eller noget i den stil.
Håber virkelig at nogen kan hjælpe.
Avatar billede u.l.johansen Praktikant
21. marts 2011 - 23:04 #3
Opretter ny tråd med yderligere præcisering