Avatar billede feekoc Nybegynder
15. marts 2011 - 14:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opløftning af tal i VB (Unicode)

Hej alle kloge mennesker.

Jeg er i gang med at lave et program i VB5, og der skal jeg bruge funktionen af opløfte tallene 1 til 8 i en textbox.
Jeg har fundet ud af at det rimeligt nemt kan gøres med ascii tegn, men problemet er, at der i ascii's begrænsninge ligger, at der kun er tallene 1 til 3 opløftet. Jeg tror at det kan gøres med Unicode, men har ikke kunnet finde ud af at få VB til at arbejde sammen med unicode.

Hvordan gør man det, og er der en nemmere måde end unicode til at opløfte et tal?

mvh
Christian
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2011 - 15:23 #1
Altsaa du konverterer fra string til integer og saa kan du oploefte med operatoren ^.

a = b ^ c
Avatar billede feekoc Nybegynder
15. marts 2011 - 19:11 #2
jeg ved ikke om det er mig der gør noget forkert, men hvis jeg fx skriver:
Text1.Text = 2 ^ 2
kommer der til at stå 4 i tekstboksen. Matematisk er dette jo også korrekt, men jeg skal have det visuelt til at stå opløftet.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2011 - 19:39 #3
Ah - det er ikke et beregnings problem men et visning af matematiske symboler problem.

Det er en helt anden boldgade.

Og desvaerre noget mere vanskeligt.

Jeg tror ikke engang at Unicode kan goere det.

Jeg tror at du bliver noedt til at generere noget grafik med det.
Avatar billede feekoc Nybegynder
15. marts 2011 - 20:18 #4
hmm... det var selvfølgelig ikke det svar jeg håbede på, for jeg ved ikke liige hvad jeg gør. Jeg ved nemlig ikke på forhånd hvor i tekstboksen de opløftede tal skal stå.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2011 - 03:20 #5
Jeg kan heller ikke sige med 100% sikkerhed at det ikke kan lade sig gøre.

Men jeg kan sige med 100% sikkerhed at jeg ikke ved hvordan.
Avatar billede feekoc Nybegynder
15. juli 2011 - 19:09 #6
tråd lukket