Avatar billede Cyouty Nybegynder
15. marts 2011 - 13:42 Der er 3 kommentarer

juridisk spgm.

har lavet min egen besvarelse, men er nysgerrig efter om der er nogen der har forslag til en anden løsning, eller kommentarer så man evt. kunne diskutere sagen?
:)
Du bedes teoretisk forholde dig til, hvorvidt et erstatningskrav kunne gøres gældende, såfremt skadelidte var Pia Skov selv, hvis hun i forbindelse med luftning af Kejser fik rykket sin albue af led med varigt mén til følge. Samme problemstilling bedes beskrevet, med den forudsætning, at skadelidte var en af Pia Skovs sønner, som fik varigt erhvervsevnetab.

Vidnet Pia Skov har behørigt formanet afgivet forklaring. Hun forklarede, at hun ejer hanhunden Kejser, som er 6 år gammel. Kejser er en Sankt Bernhardshund og vejer 56 kilo. Vidnet har tidligere arbejdet i Kiosken på Vesterbro med at sælge aviser, blade, tobaksvarer mv., men pga. sygdommen Lupus er hun nu førtidspensionist. Hun bor i et lille rækkehus i nærheden af Grønlands Torv sammen med Kejser samt hendes to store sønner på 15 og 17 år. Sønnerne går henholdsvis i folkeskole og på Auto College. Hun er meget afhængig af hjælp fra sine sønner, idet hendes sygdom bevirker, at hun ofte er sengeliggende i længere perioder af gangen. I disse perioder er det hendes sønner, der lufter Kejser. Når sønnerne er travlt optagede af deres skoler, har Pia Skov ofte betalt sin nabo Søren Lind for at gå to ture dagligt med Kejser.

Pengene blev betalt sort, og Søren Lind fik 50 kr. for at gå en tur på 5 km. med Kejser. Den 12. april 2008 havde Pia Skovs sønner ikke tid til at gå med Kejser, hvorfor hun ringede til Søren Skov, som straks indvilligede i at gå en tur. Da der var gået en halv times tid, stod Kejser pludselig udenfor Pia Skovs hoveddør og gøede, hunden havde hundesnoren hængende løst efter sig. Lidt efter hørte Pia Skov udrykning, og hun så en ambulance køre ind på Grønlands Torv. Hun fik af nogle beboere på vejen at vide, at Søren Lind var blevet væltet af Kejser, hvorved han havde slået hovedet hårdt ned i en kantsten og var blevet slået bevidstløs. Han havde muligvis også brækket næsen, det blødte i hvert fald kraftigt. Vidnet forklarede adspurgt af sagsøgtes advokat, at hun aldrig har haft svært ved at styre Kejser, da han normalt er en rimelig rolig hund, som lystrer fint. Han er dog voldsomt bange for katte, og kan som følge deraf reagere meget kraftigt, hvis den pludselig forskrækkes af en sådan. Hun har talt med dyrlægen om problemet, som har henvist hende til en hundeadfærdsbehandler. Hun har dog ikke været der endnu, da en sådan kognitiv hundebehandling er meget dyr, og at hun ikke får så meget i førtidspension.

Sagsøgeren Søren Lind har behørigt formanet afgivet partsforklaring. Han forklarede, at han er nabo til Pia Skov, og i en længere periode har hjulpet hende med diverse praktiske gøremål, herunder luftning af hendes store hanhund Kejser. Søren Lind benægter at have modtaget betaling derfor, idet han godt nok engang imellem har fået en 50´er af Pia Skov, men har opfattet det som værende et gavebeløb, fordi Pia Skov sætter stor pris på hans venskab. Den 12. april 2008 ringede Pia Skov til ham for at høre, om han ikke ville lufte Kejser, idet han på grund af smerter var sengeliggende, og Kejser blev ved med at stå foran døren ind til hendes soveværelse og pibe. Vidnet indvilligede deri og hentede Kejser. Vidnet holdt hundesnoren viklet omkring sit håndled. Da de havde gået ca. 200 meter ned mod Grønlands Torvet, så Kejser pludselig en stor rødstribet kat, som hvæsede af hunden. Kejser blev meget angst, og begyndte at løbe den modsatte vej hjem. Da Søren Linds hånd var viklet ind i hundesnoren, kunne han ikke slippe snoren, hvorfor han blev væltet omkuld og slog hovedet hårdt mod en kantsten. Han husker ikke, hvad der skete de følgende timer, idet han blev slået bevidstløs. Da han vågnede var han på skadestuen, hvor han fik at vide, at hans næse var brækket. Som følge af længerevarende hospitalsindlæggelse samt svie og smerte, opgøres kravet til betaling af 49.734 kr. med tillæg af procesrente fra sagens anlæg.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
15. marts 2011 - 15:24 #1
umiddelbart vil jeg ikke mene at Søren har noget at kommeefter da han:

1. Ikke er ansat af Pia, og derfor ikke berettiget til arbejdsskadeerstatning.

2. Selv har indvilliget i at overtage ansvaret for hunden.
Avatar billede Cyouty Nybegynder
15. marts 2011 - 15:47 #2
er som udgangspunkt enig :) men i og med at han får penge for det, er der jo tale om en eller anden form for arbejdsgiver/ansættelsesforhold uanset om det er sort eller ej, eller hvad? :) og der er objektivt ansvar for en hund, dvs. at Pia's lovpligtige hundeforsikring skal dække Sørens skader uanset hvad? :)

Og hvad hvis det var hende selv? :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2011 - 20:09 #3
Velkommen til eksperten :)
Dette forum kan være svært at finde ud af, men tager man sig tid når spørgsmålet skal oprettes, er det faktisk ikke så svært alligevel :)

Når du opretter spørgsmål i denne kategori står der:
Passer denne beskrivelse på dit spørgsmål?:
- NB.: KUN spørgsmål "om" Eksperten i denne kategori. For a få et hurtigt og præcist svar, find den bedst egnede kategori !!!!

Ved at du bruger den rette kategori, får du hurtigere svar.
Se bl.a. www.eksperten.dk/faq#faq-2-2

Jeg vil anbefale at du bruger www.eksperten.dk/spm/Diverse/Fri-debat .
Inden du opretter nyt spørgsmål er det vigtigt at du lukker dette spørgsmål først. Se her hvordan: www.eksperten.dk/faq#faq-4-2