Avatar billede hagger Nybegynder
12. marts 2011 - 14:36 Der er 2 kommentarer

Gem javascript

Hej

Er det muligt at gemme javascript, så det ikke er muligt for klienten at finde frem til det overhovedet?

Jeg har selv tænkt på, at man kunne gøre noget følgende:

Dette er de sider jeg vil bruge:
Vi har en side (start.php), en iframe (iframe.php) og en side der kaldes fra iframe.php via ajax (javascript.php).

Fremgangsmåde:
Gør det umuligt at højreklikke i iframe.php.
I iframe.php henter jeg javascript.php via Ajax
Når jeg henter javascript.php sender jeg et password med, der skal være rigtigt før der svarer tilbage med koden.

Hvad siger i til den metode?
Avatar billede aaberg Nybegynder
12. marts 2011 - 16:11 #1
Hvis scriptet skal køre i browseren, vil det være muligt for brugeren at få fat i det. Uanset hvor besværligt du end prøver at gøre det.

Selv hvis du gør det umuligt at se scriptet fra browseren, vil du altid kunne sniffe det op ved hjælp af en lokal proxy eller lignende. Se for eksempel på fiddler (http://www.fiddler2.com/fiddler2/).
Avatar billede olebole Juniormester
12. marts 2011 - 18:42 #2
<ole>

Nej, JavaScript kan ikke skjules. Det kan gøres en anelse vanskeligere for tante Annas bedstemor - men for folk med bare en lille smule begreb om webkode, kan JS ikke skjules.

Man kan jo bare tjekke hvilke variabler, der ligger på window objektet (og der ligger alle variabler og funktioner i dokumentet). Skriv f.eks. denne kode i adresselinjen og tryk på Return:

java script:w=window.open("","win");a=[];for(x in window)a.push(x+" => "+window[x]);with(w.document){open();write(a.join("<br>"));close()};void(0)

Så vil du få listet samtlige variabler og funktioner, der i øjeblikket er indlæst i dokumentet. Evt. objekter kan efterfølgende aflures efter samme recept.

Når det er sagt, kan jeg ikke undlade at citere den forhenværende og ganske humoristiske bruger Jumper. Han skrev disse kloge ord på et tidspunkt, hvor Eksperten blev oversvømmet af spørgsmål fra brugere, der mente deres kode skulle beskyttes bedst muligt:
    Har du brug for at spørge, har du intet at skjule

De ord er gået hen og blevet en af Ekspertens mest legendariske læresætninger  ;o)

/mvh
</bole>