Avatar billede krk Nybegynder
10. marts 2011 - 15:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Png billede med opacity i IE7 + 8

Hej

Jeg har en menu der består at png billeder(streg-tegninger). Jeg vil gerne have at menuen bliver vist i 50% og når så musen bliver ført over et billede bliver det vist i 90%.
kan det lade sig gøre med css  til IE7+8

Jeg har prøvet følgende:
li img{display:block;margin-bottom:8px;filter:alpha(opacity=50);-moz-opacity:0.5;-khtml-opacity: 0.5;opacity: 0.5;}

li:hover img{filter:alpha(opacity=90);-moz-opacity:0.9;-khtml-opacity: 0.9;opacity: 0.9;}

Hvis det ikke kan lade sig gøre med css, findes der så en anden måde. (Jeg vil gerne undgå at lave et ekstra billede til mouseover)

Håber I kan hjælpe :-)
Avatar billede Junkuhn Nybegynder
10. marts 2011 - 15:28 #1
Du kan prøve med jQuery.

$("li img").hover(function(){
      $(this).css({ opacity: 0.5 });
});
Avatar billede krk Nybegynder
10. marts 2011 - 16:08 #2
Jeg er ikke super god til jQuery, men jeg tvivler på at det vil virke, idet det jo stadig gøres med opacity: 0.5

Skal måske lige sige at det virker fint i firefox men i IE går det galt.
I IE bliver billederne "Fortykket". Jeg tror det er fordi at på et png billede består kanten jo af pixels der har forskellig opacity for at få de glidende overgang. Når jeg så siger at opacity skal være 0.5 så tror IE at det gælder for alle pixels på billede. Det er bare et bud på hvad der måske går galt  - jeg har bare ingen løsning på problemet
Avatar billede dmdisco Nybegynder
10. marts 2011 - 16:09 #3
filter: alpha(opacity=50);
opacity: .5;

plejer at virke fint for mig, men skal dog siges at jeg er gået over til at bruge et ekstra png billede til at tone ting med så jeg undgår de attributer der.
Avatar billede olebole Juniormester
10. marts 2011 - 17:02 #4
<ole>

krk >> Sådan virker IE's håndtering af transparens - og det kan du ikke stille noget op med. PNG24 sammen med et Alpha filter vil altid være noget møg i IE.

Det hjælper ikke noget at bruge jQuery - tværtimod! Du får bare kørt en bunke komplet ligegyldig kode, som sløver brugerens PC unødigt. Tilmed sparer gode JavaScriptere kun et marginalt antal kodelinjer ved at buge jQuery - men mister til gengæld totalt kontrol over koden  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede krk Nybegynder
11. marts 2011 - 08:09 #5
Okay, det var det jeg var bange for var resultatet.
Så må jeg bare i gang med at lave 2 billeder og så gøre det på den gode gamle måde :-)

Ole du henter bare point
Avatar billede olebole Juniormester
11. marts 2011 - 12:15 #6
Jeg er kun på et kortere 'besøg', så jeg samler ikke længere points - men tak for tilbudet  ;o)
Avatar billede krk Nybegynder
09. maj 2011 - 05:17 #7
Lukker