Avatar billede Mabora Nybegynder
09. marts 2011 - 16:11 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Købt pc - som skulle have ok licens - men.....den holdt ikke hvad den lovede. HJÆLP

Hej.
Jeg har købt en ældre bærbar - som jeg fik LOVET have lovlig xp-licens. Og den opdaterede da også fint - lige indtil nu. Så kommer microsoft og blokerer licensen. Jeg ringer så til dem og får at vide at det er fordi produktnøglen er HOME og det indlagte styresystem er PROF. Hm...Altså ikke helt lovligt:-(

Well, well - den søde microsoft mand har hørt om dette før. Han mener at jeg kan reinstallere maskinen med min EGEN XP-home licens (til min stationære pc) - men...det kan være noget langhåret at gøre.

ER DER NOGEN SOM KAN HJÆLPE MIG???

HVORDAN REINSTALLERER JEG SÅ JEG FÅ XP-HOME IND PÅ DENNE PC. Tjekkede lige om jeg istedet kunne købe windows 7 - om pcen kunne klare dette. Og det er IKKE for godt. Der er nemlig kun 512 mb ram - og win7 kræver 1 gb.

ER MIN BÆRBARE PC FORTID - ELLER KAN JEG REINSTALLERE MED MIN XP-HOME???

Jeg håber at der er en der kan hjælpe mig - for pcen er OK og stor nok til mit behov (køkken-pc)

Mange hilsner
Marianne-mabora
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
09. marts 2011 - 16:35 #1
Du snakker godt nok med store bogstaver, husk at den caps knap ikke har gjort dig noget, så ingen grund til at voldtage den.

ER DER NOGEN SOM KAN HJÆLPE MIG?
ja det er der.

HVORDAN REINSTALLERER JEG SÅ JEG FÅ XP-HOME IND PÅ DENNE PC.
Det gør du med en xp home cd, ligesom microsoft manden fortalte dig.

ER MIN BÆRBARE PC FORTID.
højst sandsynlig.

KAN JEG REINSTALLERE MED MIN XP-HOME.
ja.

Den korte version er, gør som microsoft manden fortalte dig og brug xp cd'en fra din stationære maskine og installer den.
Hvis der ikke er noget der skal gemmes på maskinen, så laver du bare en sprit ny installation, er der noget der skal gemmes, så gør det og så geninstaller maskinen.

Installationen guider dig igennem den.

Håber det gav mening.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. marts 2011 - 16:36 #2
du skal have en ekstern disk eller en stor usbstick med plads til dine data.
I xp under systemværktøjer finder du 'guide til overførsel af filer og indstillinger'. Den kører du, og trækker en kopi af alle dine data.
Derefter skal du via din xp-home cd boot på den, formatere disken og indlæse xp-home. Herefter skal du indlæse alle dine programmer (den, du har på cd og resten fra nettet) - og til sidst kører du guiden igen, og får indlæst dine data.

jeg ville vente en måned på Asus' nye Eee PC 1215B
http://www.altomdata.dk/netbook-med-notebook-power
som smart er på hylderne til 3500kr.
Der er i win7 en tilsvarende mulighed for at hente indstillinger over fra xp - du skal bare køre 'windows let overførsel' på win7, så laver den et program, som du har på usbstick eller ekstern herddisk - dette program kører du så på xp'en, og derefter igen på win7.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
09. marts 2011 - 16:41 #3
ganske korrekt, det data du har der skal gemmes, skal gemmes på et eksternt medie.

Tror dog ikke behovet for en køkken maskine er at lange 3500 ud efter en ny, tag det et skridt af gangen, microsoft har deres telefon support som altid kan hjælpe og så er der os på eksperten.
Avatar billede Mabora Nybegynder
09. marts 2011 - 19:17 #4
Hej og mange tak for svar.

Hehe - nej, nej caps-knappeen er jo helt uskyldig:-) - Det var egentlig mere bare som en fremhævning af det væsentlige - fordi jeg havde fået skrevet en helt masse (læs - måske for meget til at nogen 'gad' at læse det)

Men mange tak.

Er der nogen mulighed for at jeg kan flytte data fra den bærbare direkte over på stationær - ellers skal det via usb? Det er ikke fordi at der er så mange data som skal gemmes - for jeg nåede kun at bruge den i 6 uger.

Ham fra Microsoft sagde at det kunne være svært at geninstallere - ved I om der er noget jeg skal være særligt obs på - eller guider cd'en mig igennem?

Jeg tænker (og tak for eksperten - at I er her) at jeg sidder med stationær ved siden af - bare i tilfælde af at den slet ikke vil starte igen...

Men ja, det er lidt ærgeligt efter bare 6 uger.

Jamen, jeg må jo prøve - i bedste fald gør jeg jo nogle gode erfaringer. I væste fald ved jeg hvad jeg ikke skal købe en anden gang.

Jeg er meget glad for jeres svar.

VH Marianne
Avatar billede claes57 Ekspert
09. marts 2011 - 20:24 #5
hvis du har et lokalt netværk, der virker, så kan du flytte 'guide til overførsel...' via nettet til den stationære, og senere flytte det til en nyformateret maskine. Jeg vil tro, at du ikke har meget musik og video lagt ind, så et alm 4gb usb-stick vil være nok - der kan være flere års mail på det.

Og windows - det kan næsten altid opgraderes uden problemer - men at gå fra en pro til en home er nedgradering - og det kræver altid en formatering og helt forfra.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
09. marts 2011 - 20:57 #6
Og når du som claes siger starter helt forfra, så guider cd'en dig igennem installation, tror det microsoft manden mener med langhåret er at data skal gemmes, el. er det ikke svært, det hele står på dansk og man følger bare vejledningen.

hvis du har noget der skal gemmes kan du gøre som overstående nævner med guide til overførsel via netværk, el. bruge anden ekstern medie, brænd en cd, usb hukommelse el. andet du lige kan få fingeren i.
Avatar billede Jensen DK Novice
10. marts 2011 - 07:35 #7
Kan være at du kan nøjes med at ændre produktnøjlen, læs her under XP.
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/help/genuine/product-key
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
12. marts 2011 - 01:20 #8
Det vil heller ikke fungere, fordi der er funktioner i pro udgaven som ikke er tilgængelige i home, disse funktioner forsvinder ikke bare fordi man skifter nøglen.

ret mig gerne hvis jeg tager fejl, er ved at være nogle år siden jeg sidst havde hovedet helt nede i motorhjelmen på xp.
Avatar billede Mabora Nybegynder
12. marts 2011 - 11:10 #9
Tordenfusk mfl.

Det er også det jeg er kommet frem til - bla. ved en snak med suport hos MS.

Jeg kunne så tænke mig at købe en ny licens til pro - for så burde jeg alene kunne ændre produktnøglen - men..XP kan slet ikke købes mere. Hverken pro el. home - så den gik heller ikke. Øv.

Der er kun den mulighed nu at formattere pcen og instl. min en gl.xp-home.

Men jeg er meget i tvivl om hvilke drivere jeg skal have hentet FØR jeg gør det - og lagt på usbstik - der er noget med netværksdriver for overhovedet at kunne komme på nettet bagefter og hente opdatering, drivere, programmer mv.

Er der nogen der ved hvilke netværksdriver der er tale om (Acer pc).

MVH Marianne
Avatar billede Mabora Nybegynder
13. marts 2011 - 21:38 #10
HEJ igen:-)

Mange tak for alle besyv og råd.

NU har jeg vist nyhed - Det ser ud til at det lykkes mig at finde og købe et sæt med XP pro.

Dvs. så at jeg KUN skal ændre licensnøglen - Ikke sandt?

MS mente at det ikke altid virkede - ???

Har I erfaringer med alene at ændre licensværdien - til den nye værdi og dermed slippe for at formattere en pc - som ellers virker så utrolig godt. Den kører bare så fint (til mit køkken-behov - en garvet bruger kræver måske nok noget mere - men til mig er den super).

Håber at det kan hjælpe på problemet - er ikke helt tryg ved at skulle formattere...

Venlige hilsner
Marianne
Avatar billede Jensen DK Novice
14. marts 2011 - 07:55 #11
Før i tiden var der ingen problemer med at ændre produktnøglen, men kan ikke garantere at det virker idag, bare følg mit link i #7.
Avatar billede Mabora Nybegynder
06. april 2011 - 19:13 #12
Jeg prøver at ændre reg.nøgle.

Tak for svar og mange tak for hjælpen.

LÆG svar og jeg giver point:-)

VH Mabora
Avatar billede Jensen DK Novice
07. april 2011 - 07:09 #13
Det er fornemt når du ikke ved om det virker.
Avatar billede Mabora Nybegynder
07. april 2011 - 12:07 #14
Hehe - Ja, men i har jo hjulpet så jeg synes jo at i skulle have jeres point (Jeg ved ikke helt endnu hvordan det her pointsystem virker - så...) - men jeg må jo nok hellere vente - således at jeg også får lagt svaret herind på hvad der virkede (så andre måske også kan få gavn af det).

Vender tilbage når det er forsøgt:-)
Avatar billede Jensen DK Novice
07. april 2011 - 12:52 #15
Jeg lægger her en vejledning.
Du kan læse her hvordan man giver point / lukker sine spørgsmål.
Er der ikke lagt et svar på løsningen skal du bede om et svar, så kan du sætte flueben i firkanten under det farvede svar, og klikke på, accepter svar nede til venstre.
De svar uden flueben bliver afvist.
Kommer der ikke et svar inden for 8 til 10 dage så lægger du selv et svar som du så acceptere.
Har du ikke fået løst dit problem så lægger du selv et svar som du acceptere, så har du fået de udlovede point hjem igen, og spørgsmålet er lukket.
Har du fået lukket et spørgsmål ved en fejltagelse hvor en hjælper skulle have haft point, skal du oprette en ny tråd med point til ? og her lægge et link  til den nye tråd, i den nye tråd lægger du et link hertil så man kan se hvor point kommer fra.
Avatar billede Jensen DK Novice
07. april 2011 - 12:54 #16
Forvirrende ja sådan er det.
Avatar billede Mabora Nybegynder
16. april 2011 - 13:53 #17
Hej Silbidor.

Tak - Jeg synes du har forklaret det så selv jeg kan forstå det.

Imellemtiden gik mine forældres pc i udu - og den har jeg så forsøgt at hjælpe med - og gør det endnu...

Herefter prøver jeg den forslåede metode og herefter skal jeg nok få uddelt point.

Det sker meget snart:-)
Avatar billede Mabora Nybegynder
27. april 2011 - 00:06 #18
Så kom dagen hvor det skulle prøves.

Det gik fint inde på MS side - den nye nøgle blev valideret og ok. Så skulle der  genstartes....OG

så sker der det - at maskinen begynder at lukke ned...men så sker der ikke mere. Den er igang med at lukke ned...men billeder og det hele er der endnu. OG....

Den kan IKKE slukkes. Reagerer IKKE på noget som helst. Er i fuld gang - men 'låst' fast.

Og kan ikke slukke. Nu er det jo en bærbar så afbryde strømmen kan jeg jo ikke:-(

Nogen gode ideer til hvordan jeg slukker den? Så den kan genstarte?
Avatar billede Mabora Nybegynder
27. april 2011 - 00:41 #19
Hej igen.
Nå, så fik jeg slukket...

Men så skal jeg aktivere windows....men det punkt findes ganske enkelt ikke under systemværktøjer som der stod på microsofts side.

Nogen ide om hvad det betyder?

Hvordan aktiverer jeg - ms skrev at ændringen var ok - men ingen aktiveringspunkt - ?
Avatar billede Mabora Nybegynder
27. april 2011 - 01:00 #20
Så kom det igang - og det virkede:-))

Læg gerne svar - Tusinde tak for rådet - Der er point på vej:-)

VH Mabora
Avatar billede Mabora Nybegynder
27. april 2011 - 01:01 #21
Og der var jo allerede et svar - og hermed også point!!
Avatar billede Jensen DK Novice
27. april 2011 - 07:21 #22
Glæder mig at det stadig virker.