Avatar billede langkiller Nybegynder
08. marts 2011 - 22:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Matematik - kan nogen forklare mig hvordan man løser differentialligninger?

Sidder og er fuldstændig blank mht. differentialligninger.
Det ville være super fedt hvis nogle kunne hjælpe mig med de her 2 udvalgte opgaver. Søger en forklaring på hvordan de skal løses sådan trin for trin. virkelig frustreret over det og slet ikke få noget af til at give mening.

Her er den første:
a) Løs f´(t) = -0,12f(t), idet f(0) = 20 og tegn løsningskurven
b) find halveringstiden for f(t)

Og den anden:
løs differentialligningerne
  a) f´(t)=2-9f(t)
  b) y´(t)=-6y(t)+14

Håber virkelig at nogen vil vise hvordan det skal gøres trin for trin og forklare så detaljeret som muligt,
Avatar billede langkiller Nybegynder
08. marts 2011 - 22:40 #1
Det er opgaver med hjælpemidler og man må derfor gerne benytte TI-89 lommeregner e.l.
Avatar billede bmk Nybegynder
08. marts 2011 - 23:42 #2
ok du skal bruge intergralregning til begge resultater.

y'=-0,12*y

-->

y=-0,06*y^2+b

-->

0,06*y^2+y=b
Hvis
y=0 vil det sige at b=20

Dvs du har en andengradsligning med følgende faktorer

0,06*y^2+y-20=0

Nu skal du bare løse den.

Det er samme måde med de andre differitialstykker
Avatar billede sifuentes Nybegynder
08. marts 2011 - 23:50 #3
Hvad har du brugt den af læreren udleverede matematikbog til? Og er der noget i vejen med den? Biblioteket har endnu flere, og nettet bugner af "fede" eksempler. Var det ikke på tide at du selv fik fingeren ud af gaskammeret? Nu da du øjensynlig heller ikke har orket høre efter hvad læreren har forklaret stolpe op og stolpe ned. Du kunne evt. også bare tage et år om.
Avatar billede langkiller Nybegynder
09. marts 2011 - 06:58 #4
#2 mange tak det var lige præcis sådan en forklaring jeg skulle bruge du kan jo bare smide et svar hvis det er..

#3 Fuck af med den der attitude! Tror du virkelig sådan en spydig kommentar skulle hjælpe på noget som helst?
Hvis du virkelig har brug for at høre grunden til at jeg spørger herinde er det pga. at differentialregning er fuldstændig nyt for mig og bogens eksempler samt det jeg kunne finde på nettet ikke rigtig hjalp mig. Og nej har ikke brug for at tage et år om, da jeg for det første ikke har haft nogle problemer med andet indtil videre på a niveau og for det andet er det et intensivt kursus i a niveau på få måneder jeg er igang med, så der bliver rykket meget hurtigt frem og det gælder om at være 100 % med hele tiden!

Ved ikke hvorfor du overhovedet kommentere min tråd, men hvis det var din plan at pisse mig af, har du sku gjort det godt, tillykke!
Avatar billede langkiller Nybegynder
06. april 2011 - 19:13 #6
svar