Avatar billede friiiiis Novice
08. marts 2011 - 20:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Update i SQL server...

Hej!

Hvis jeg laver en select statement:

//======================================
s := 'Select * from TableAntalSpor  ' +
' where linie =' + inttostr(linie) +
' and spor= ' + IntToStr(Handlespor) + ' and DatoFra <= :Fra ' +
            ' and DatoTil >= :Til ';

så får jeg recordcount = 1

//======================================

Men hvis jeg laver:

s :='Update TableAntalSpor Set DatoTil = :Fra ' +
' where linie =' + inttostr(linie) +
' and spor= ' + IntToStr(Handlespor) + ' and DatoFra <= :Fra ' +
' and DatoTil >= :Til ';

så giver ExecSQL = 0 i retur??? hvorfor det??
Avatar billede martinlind Nybegynder
08. marts 2011 - 23:55 #1
Burde være fordi den ikke laver en update :-)
hva' med commit ?
eller ret din :fra dato til noget du ved der ikke stå i forvejen, så burde den retunere 1 ( oppe i mit lille hoved )
Avatar billede friiiiis Novice
09. marts 2011 - 12:05 #2
hmmmm.... jeg kan se at problemet er min tilgang til SQL serveren er knyttet til DateTime problematikken i forbindelse med SQL serveren.

Så... hvis jeg bruger

Close;
SQL.Clear;
s :='Select * from TableAntalSpor where linie =' + inttostr(7) +
' and spor= ' + IntToStr(2) +
' and DatoFra <  :Fra ' +
' and DatoTil > :Fra ' +
SQL.Add(s);
Parameters.ParamByName('Fra').Value := encodedateTime(2010,11,29,23,00,00,000);
open;

oversætter delphi så selv delphis DateTime automatisk til SQL Server DateTime??

Ovenstående kode vil ikke virker for mig... den returnere recordcount=0 selvom jeg ved at der er 1 record der opfylder kriterierne...

hjælp.......
Avatar billede martinlind Nybegynder
09. marts 2011 - 15:35 #3
recordcount virker kun sjælendt på en sql-server ( se delphi hjælp )

mht. update og execsql plejer man at få antalet af ændringer retur fra en update :-)
Avatar billede friiiiis Novice
09. marts 2011 - 22:11 #4
jeg har fundet ud af det:

Hvis man skriver:

'Select * From TabelAntalSPor where DatoFRA  <  :Fra  and ' +
' DatoTil  > :Fra ';
SQL.add(s);
Parameters.ParamByName('Fra').Value := encodedateTime(2010,11,29,23,00,00,000);
open;
showmessage(inttostr(recordcount)); // her vises fejlagtigt 0

//====================

MEN: Hvis der skrives

'Select * From TabelAntalSPor where DatoFRA  <  :Fra1  and ' +
' DatoTil  > :Fra2 ';
SQL.add(s);
Parameters.ParamByName('Fra2').Value := encodedateTime(2010,11,29,23,00,00,000);
Parameters.ParamByName('Fra1').Value := encodedateTime(2010,11,29,23,00,00,000);
open;
showmessage(inttostr(recordcount)); // Så virker det...

Problemet lå altså i "Parameters.ParamByName('Fra1').Value" som åbenbart kun understøtter een forekomst af den pågældende variable... mærkeligt....??
Avatar billede friiiiis Novice
09. marts 2011 - 22:11 #5
svar