Avatar billede snigeren Nybegynder
08. marts 2011 - 15:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

centrering af div midt i browseren

Følgende kode er de to første divs i mit layout:

#bg
{
    position:absolute;
    top: -10px;
    left: 0px;
    right: 0px;
    bottom: 0px;
    z-index: 1;
}

#container
{
    position:absolute;
    margin-left: auto;
    margin-right: auto;
    width: 1024px;
    border-style: solid;
    border-color: #adadad;
    border-width: 1px;

}

bg div udfylder hele browseren og containeren er mit egentlig site,.. Mit problem er så at jeg ikke kan få containeren til at ligge centreret vertikalt, det ligger godt nok som det skal midt i browseren horizontalt.

How to? :)
Avatar billede Junkuhn Nybegynder
08. marts 2011 - 15:32 #1
Jeg kan ikke give dig en præcise kode, men jeg kan måske hjælpe dig med hvad du skal søge efter.

For at centere din #container vertikalt skal den have noget margin i toppen. Du skal bruge halvdelen af browservinduets højde MINUS halvdelen af #container's højde. Dette er den afstand #container skal have fra toppen for at være i midten.

Du kan vha. JavaScript måle browserens højde og så skal der bare regnes lidt. :)

Håber det kan hjælpe dig på sporet..
Avatar billede claes57 Ekspert
08. marts 2011 - 15:35 #2
container mangler en højde
Avatar billede snigeren Nybegynder
08. marts 2011 - 16:43 #3
ok nu er der så height: 701px;

Men det ændrer stadig ikke på at man skal ind over noget JS? hmm havde håbet man kunne undgå det,.. hvordan kan det være de har fjernet align? kunne den ikke klare det eller var det kun tables?
Avatar billede Junkuhn Nybegynder
09. marts 2011 - 12:45 #4
Vertical-align er kun til tables.
Avatar billede Jakie Juniormester
10. marts 2011 - 07:21 #5
Nu jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår, hvad du vil, men jeg centrer min divs sådan her:

#top  {margin: 50px 21% 0% 21%;;background:white;height:100px;border:1px solid black;}

Altså, margin delen gør at siden bliver skubbet 21 % ind fra højre og venstre side.
Avatar billede Junkuhn Nybegynder
10. marts 2011 - 08:36 #6
Overstående gør at dine DIVS er centreret horisontalt. (højre/venstre)

Når du skal centere vertikalt (op/ned) kan du ikke bruge % af højden eller vertical-align, du bliver nød til at flytte din DIV ned med margin-top.

Dette skal jo ske dynamisk da brugeren kan ændre på browserens vindue. Det er her JS kommer ind, da det kan måle vinduets højde, og rette CSS'en til løbende.
Avatar billede Jakie Juniormester
10. marts 2011 - 10:20 #7
Til ovenover..

Men så kan det jo bare gøres sådan her fx:
#top  {margin: 200px 0px 200px 0px;;background:white;height:100px;border:1px solid black;}
Avatar billede snigeren Nybegynder
20. marts 2011 - 13:25 #8
mjaa men det er jo ikke automatisk centrering,.. well må hellere lukke spørgsmålet :)