Avatar billede donslund Nybegynder
07. marts 2011 - 14:13 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Formular sumittes flere gange, inde i mellem

Jeg har en formular som, ind i mellem, submittes mere end en gang.

Forløbet er således:

Side med formular
--> Klik på Videre
Side der viser det indtastede
--> Klik på Bekræft
Det indtastede gemmes og email med det indtastede sendes
Side med bekræftelse

Nogle gange kommer der 2 emails, få gange kommer der 3.

Jeg har svært ved at se, hvor i processen det går galt.
Tingene sendes ikke igen hvis man reloader siden med bekræftelse.

Kan der være noget på brugerens computer eller den server de er igennem der kan foranledige dette?
Avatar billede repox Seniormester
07. marts 2011 - 14:14 #1
Uden kode, er det ikke til andet end at gætte... som du selv lige har gjort...
Avatar billede The_Buzz Novice
07. marts 2011 - 14:28 #2
Spørgsmålet er lidt... Ligger din kode på en server, der er vildt langsom.

Eller hvor "brugeren" kan komme til at klikke på knappen to gange (eventuelt ved dobbeltklik - det er der altså stadig en del brugere der gør på en form submit knap).
Avatar billede donslund Nybegynder
07. marts 2011 - 14:32 #3
Det forstår jeg godt, men jeg synes ikke det giver mening at smide koden.

I dag eksempelvis er samme indhold blevet submittet fra formular hhv. kl. 12.22, 12.34 og 12.36.

I og med, at det ikke er noget der kommer stort set samme tid, har jeg svært ved at forestille mig, at det er i koden det er galt.

Dermed er PHP-kategorien måske det forkerte sted til dette spørgsmål, men viste ikke helt hvor det passede ind.
Avatar billede donslund Nybegynder
07. marts 2011 - 14:34 #4
Der kan ikke dobbeltklikkes på knappen. Jeg kan i hvert fald ikke få den til det :-)

Når der klikkes på knappen kommer der en javasript-alert op der siger noget ala: Ordren behandles. Når man klikker ok til den, sendes indholdet.
Avatar billede teknikeren Nybegynder
07. marts 2011 - 15:03 #5
"Det forstår jeg godt, men jeg synes ikke det giver mening at smide koden."

Det giver jo netop god mening at smide koden. Det svarer lidt til at ringe til mekanikeren og spørge hvorfor din bil ikke kan starte og derefter nægte at lade ham kigge på den for at finde fejlen..
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2011 - 15:06 #6
<ole>

Har du logget, at det faktisk er formen, der er blevet submittet? Eller rettere: Har du logget, at det dokument, som modtager data fra formen, er blevet kaldt omkring de opgivne tidspunkter?

Hvis ikke dokumentet er blevet kaldt, er din udbyder nok den eneste, der kan give svaret  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede donslund Nybegynder
07. marts 2011 - 15:30 #7
Jeg har bedt om at få lov til at se log-filen.

Er det PHP-koden I gerne vil se?
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2011 - 15:46 #8
Du kan jo bare selv lave en log. Når filen kaldes, åbner du en tekstfil 'log.txt' og skriver en linje i den - f.eks. indeholdende timestamp (og måske brugers IP, referer, etc):

$fp = fopen("log.txt", "a");
$str = Date(d.m.Y H:i:s)."\n";
fwrite($str);
fclose($fp);
Avatar billede donslund Nybegynder
07. marts 2011 - 15:54 #9
Det vil jeg straks prøve.
Avatar billede donslund Nybegynder
09. marts 2011 - 12:56 #10
Nu var der så igen en dobbeltsending.

Min egen log giver dette:

http://www.ahmguldtryk.dk/index.php?id=8&no_cache=1
/-----------------------------------------------/

Anden gang er der ikke registreret noget $_SERVER["REFERER"]. Og den sidst IP-adresse ser ud til at være Japans???

Så er der vel kun hostingfirmaet til at svare på det?
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2011 - 14:51 #11
Ja, nu har du noget at bakke din argumentation op med. De fleste udbydere har tendens til at formode, det er koderen, der har lavet en fejl - og det har jeg såmænd ganske stor forståelse for. Din log peger dog i en helt anden retning  ;o)

Nu bliver jeg jo nysgerrig, så jeg må lige vide, om formen er troværdigt udfyldt, når du modtager disse ghost posts? Og det kunne også være interessant at vente på den næste - eller næste par - posteringer for at se, om IP'en er den samme fra gang til gang(?)
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2011 - 14:53 #12
- måske, det kunne være en idé at sætte noget captcha op. Men det kunne under alle omstændigheder være interessant at se en eller to gohst posteringer mere  =)
Avatar billede donslund Nybegynder
09. marts 2011 - 15:04 #13
Det er udfyldt med helt samme data i de 2 jeg har postet her.
Der er slet ingen forskel.
Jeg er ikke sikker på, at Captcha ville hjælpe, selvom det bør være der.

Jeg forventer, at der kommer ghost-submits igen i morgen.
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2011 - 15:09 #14
Det lyder sært, at de har samme indhold - men da jeg elsker føljetonner, glæder jeg mig spændt til næste afsnit. Det er zq næsten som Børnenes Julekalender ... kan det mon være drillenissen, der laver pjatmås?  ;D
Avatar billede donslund Nybegynder
09. marts 2011 - 15:33 #15
Her er fortsættelsen

Disse 3 har også helt samme indhold, men de sidste 2 er kommer fra samme ip-adresse som den tidligere på dagen.

http://www.ahmguldtryk.dk/index.php?id=8&no_cache=1
/-----------------------------------------------/

Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2011 - 15:48 #16
Det ville jeg helt klart tale med udbyderen om  =)
Avatar billede donslund Nybegynder
09. marts 2011 - 22:04 #17
De har også en tekniker i gang med at kigge på sagen.

Jeg kunne jo tjekke noget md5 på ip-adressen og lade ip-adressen komme med som et hidden field i min formular, så skulle den jo ikke sende noget forkert.
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2011 - 22:17 #18
Det forstod jeg vist ikke lige  =)
Avatar billede donslund Nybegynder
10. marts 2011 - 10:14 #19
Hvis jeg i formularen laver et hidden-field der indeholder en MD5 af indtasterens ip-adresse og tjekker om den er lig MD5 af den der sender, så kommer der jo ikke andre igennem end dem der skal.

Gav det mening?

Men målet må jo være at finde ud af hvad den japanske ip-adresse laver.
Avatar billede donslund Nybegynder
10. marts 2011 - 15:12 #20
Hip hurra, standardsvar fra en tekniker.

"Vores tekniker har gennemgået løsningen, og har ikke kunnet finde nogen fejl på server siden. Umiddelbart mener han der må være et problem i koden."
Avatar billede olebole Juniormester
10. marts 2011 - 16:40 #21
Jeg forstår stadig ikke din idé med IP'er - og heller ikke hvorfor du vil md5 hashe dem.

Ja, et typisk standardsvar - men et svar, som uden tvivl i mere end 90% af tilfældene er ganske korrekt for en tekniker på et gennesnits webhotel.

Det er nok ganske tæt på den reciprokke værdi af chancen for, at en musikalsk person skulle gå hen og vinde et TV-produceret talentshow  ;o)
Avatar billede donslund Nybegynder
11. marts 2011 - 13:52 #22
Det med MD5 er måske heller ikke nødvendigt.
Jeg har forsøgt at formulere mine tanker med ip-adresserne, men det bliver simpelthen noget rod :-)

Hvad synes du næste skridt er, når nu udbyderens tekniker påstår at det er min kode det er galt med?
Avatar billede olebole Juniormester
11. marts 2011 - 14:03 #23
Tja, det er jo oftest svært at få den slags ordentligt i tale - så måske vil løsningen være at skifte til et andet hotel med bedre service - hvis man vil/kan ofre prisen.

Jeg kender til adskillige udbydere, der ikke selv er særlig dygtige til at kode, så de slynger bare et standardsvar over disken - men de findes ofte i den billigste ende af skalaen
Avatar billede donslund Nybegynder
10. august 2011 - 20:29 #24
Jeg lavede et tjek på det der kom og var det fra en korrekt udfyldt formular submittes den.

Smid et svar.
Avatar billede olebole Juniormester
10. august 2011 - 22:40 #25
Ellers tak, jeg samler ikke points. Læg selv et svar og accepter det, så tråden lukkes  =)