Avatar billede nielsgron Nybegynder
06. marts 2011 - 16:44 Der er 5 kommentarer

Begræns hvem der kan hente mine sider via iFrame

Hej alle

Jeg er ved at indgå et samarbejde med en anden website, der bla. indebærer at den skal hente dele af indholdet på min side vha en iFrame. I den forbindelse vil jeg høre, om det er muligt at gøre dette på en restriktiv måde, så man kun kan se mit indhold enten ved at besøge min side eller via iFrame på den anden side? Altså skal det ikke være muligt for andre at hente indhold via iFrame.
Avatar billede olebole Juniormester
06. marts 2011 - 17:12 #1
<ole>

Ikke ved hjælp af frontend kode. Du kan på serveren spørge, hvor requesten kommer fra - og så diskriminere på den baggrund.

På den anden side skal du nok ikke bekymre dig for meget. Ingen webkoder med respekt for sig selv vil forsøge at hente dit indhold i en iframe. Iframes har ikke været en del af HTML standarden siden slutningen af 1990'erne  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede nielsgron Nybegynder
09. marts 2011 - 15:59 #2
Hehe, fair nok - det kan være jeg skal høre dem, om de er sikre på at det SKAL være vha iframe.
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2011 - 16:40 #3
Du kan altid tjekke, om du ligger i en (i)frame med noget à la:

if (window!=top) {
    // Jeg ligger i en (i)frame
}

Så kunne du spørge på, om der er sat en referrer, og om den er tilladt - men det bliver aldrig særlig fikst. Og du skal generelt passe på med, hvad du laver af restriktioner på serveren - for du er jo f.eks. også interesseret i, at siden bliver indekseret af robotter  ;o)

Den gode måde at syndikere indhold på er at lave et specielt feed dokument, som partnerens server kalder. Med kaldet sender partneren en kode, som identificerer ham. Dokumentet henter data i databasen og formaterer dem f.eks. som XML eller JSON, inden de sendes tilbage med responsen.

Nu kan partnerens server parse XML'en og fremvise indholdet på passende måde. Den kan også cache indholdet efter nærmere fastsatte regler, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.

Er det ikke sket før, så er det som regel, når man skal til at syndikere sit indhold, man finder ud af, at indhold aldrig bør gemmes sammen med den omkringliggende HTML struktur i databasen. Her bør kun gemmes rå tekst - dog gerne simpelt formateret med <i>, <b>, etc. Layout begrundede tags og billeder skaber derimod altid problemer ved syndikering ... og såmænd også ved designskift  ;o)

Præcis, hvad der er den bedste løsnig, kan komme an på mange ting  =)
Avatar billede nielsgron Nybegynder
09. marts 2011 - 16:47 #4
Jeg siger mange tak for dine inputs. Umiddelbart hælder jeg mest til et feed dokument der smider en omgang xml i hovedet på modtageren.
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2011 - 17:16 #5
Vi hælder samme vej  ;o)