Avatar billede CodingJoe Nybegynder
05. marts 2011 - 21:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Validering af et schema mod en entity klasse

Endnu en weekend og endnu et mål at nå....

Jeg har et xml schema i den ene hånd og en c# entity klasse i den anden hånd.

Jeg kunne godt tænke mig at validere min entity klasse mod mit schema i c# koden.

Jeg har søgt på nettet, men er røget ind i nogle obsolete eksempler.

Det må kunne lade sig gøre.

Jeg kan uden problemer validere mit schema mod mit xml serialiseret objekt, men jeg vil sådan set bare validere schema mod min klasse.

Alternativt i koden danne et schema baseret på min klasse og sammenligne det med mit schema.
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
05. marts 2011 - 22:03 #1
Det er snarere en validering af en entity klasse mod et schema...beklager den utydelige titel.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
06. marts 2011 - 00:44 #2
Hvis du vil "validere" en entityklasse imod noget, så er det måske en abstract klasse du er ude efter, eller måske et interface.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2011 - 03:05 #3
En give klasse kan beskrives ved mange forskellige skemaer.

Jeg tror at du er på vej ud af en forkert vej.

Hvis du prøver og forklarer hvilket problem du forsøger at løse ved at gøre dette, så kan vi muligvis komme med alternative forslag til vej.
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
06. marts 2011 - 09:35 #4
Ja, det er blot en lille udfordring, jeg har stillet mig.

Til at starte med er det en meget simpel klasse uden brug af andre objekter. Dvs. objektet ser således ud (set i xml). Id og Alder er int resten string.

<Person>
  <Id></Id>
  <Fornavn></Fornavn>
  <Efternavn></Efternavn>
  <Alder></Alder>
</Person>

Jeg har et skema, der afspejler min objekt struktur, men istedet for at xml serialisere et instantieret objekt og herefter validere det mod mit skema, vil jeg sådan set 'bare' validere klasse strukturen mod skemaet.
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
06. marts 2011 - 09:49 #5
Den anden udfordring er at kunne validere en klasse mod et sæt af inkluderede skemaer, hvis klasse strukturen indeholder andre komplekse objekter.

Jeg tænker:
Hvis xsd.exe kan generere skemaer udfra klasser og omvendt generere klasser udfra skema, så må man også på en smart måde kunne validere en klasse mod et skema...muligvis 'in memory' generere et skema og holde det op imod et andet skema og se om det matcher...
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
06. marts 2011 - 09:50 #6
...kan være det kan give nogle namespaces udfordringer...men det er ideen i hovedtræk...
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
07. marts 2011 - 15:27 #7
Tror jeg vil forsøge at generere proxy klasser udfra schemaer...
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
11. august 2011 - 20:01 #8
...