Avatar billede mahyar Nybegynder
03. marts 2011 - 15:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Change db_owner i SQL Server 2008

Hej

Jeg har prøvet at benytte sp_changedbwoner på følgende måde:

exec sp_changedbowner 'dbo'

Men så får jeg denne fejl:
Msg 15151, Level 16, State 1, Line 1
Cannot find the database 'mahyar_tolkeservice', because it does not exist or you do not have permission.

Mit loginname til serveren er: mahyar_DBLogin

Er der noget jeg skal gøre før jeg benytter sp_changedbowner??

Jeg mener ikke det var så besværlig i sql server 2005.
Avatar billede mahyar Nybegynder
03. marts 2011 - 15:12 #1
Nu får jeg en ny fejl meddelse:

Msg 15151, Level 16, State 1, Line 1
Cannot find the principal 'dbo', because it does not exist or you do not have permission.
Avatar billede Syska Mester
03. marts 2011 - 18:57 #2
dbo er ikke fin bruger.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms178630.aspx

Den siger:

USE dbname
EXEC sp_changedbowner 'sa' <- Her skal du jo så nok skrifte det ud med dit eget brugernavn eller hvem der nu skal være ejer.

"dbo" er et schema.

Men er det reelt ejeren af databasen du vil skifte ?
Avatar billede mahyar Nybegynder
03. marts 2011 - 22:08 #3
hej

jeg kan huske at i Sql2005, da jeg kørte sp_changedbowner 'dbo', så fik alle tabellerne, view og sp "dbo" som ejer.

For mig er det ligesom ligegyldig om ejeren af databasen er dbo eller "mahyar_DBlogin". Bare at jeg ikke får en masse rettigheds problemer senere hen i forløbet.

Hvordan kan jeg sikre mig det?
Avatar billede Syska Mester
03. marts 2011 - 22:19 #4
Pas, jeg plejer at bruge SSMS 2008 til at lave sådanne ting, og der kan man i proerpties for databasen fikse de ting, så har aldrig brugt den SP, men det burde være det sammer der sker.

Men  måske vi skal have en anden SQL haj på banen.

Men du skal i hvert fald give rettigheden til en bruger som findes, andre brugere kan så bagefter så andre rettigheder.

mvh
Avatar billede janus_007 Nybegynder
04. marts 2011 - 01:35 #5
Brug 2-part naming :)

eks.vis
select * from mahyar_DBlogin.SomeTable
Avatar billede mahyar Nybegynder
09. marts 2011 - 21:49 #6
hej Buzz

Det er rigtig hvad du siger. Man kan ændre det i properties. Så det er løst nu.
Send lige et svar.

Janus:
2-partnaming kan også være rigtig, men det nemmeste er at ændre det i properties :)
Avatar billede Syska Mester
09. marts 2011 - 21:53 #7
svar