Avatar billede iballan Praktikant
01. marts 2011 - 14:56 Der er 1 kommentar og
1 løsning

SQL via VBA - "-tegn og &-tegn

Problemer med SQL i VBA.

Jeg forsøger at køre en SQL kode fra VBA. Nedenstående SQL er kopieret fra forespørgselseditoren, og virker som den skal.

SELECT Poster.Id_Poster, Poster.Aar_Poster, Poster.Uge_Poster, Poster.Medarbejder_Poster, Poster.Sag_Poster, Poster.ArbArt_Poster, Poster.Man_Poster, Poster.Tir_Poster, Poster.Ons_Poster, Poster.Tor_Poster, Poster.Fre_Poster, Poster.Lor_Poster, Poster.Son_Poster, IIf(IsNull(DLookUp("[sats_sats]","sats","[medarbejder_sats] = '" & [medarbejder_poster] & "' And [bevilling_sats]='" & [bevilling_sag] & "'")),[Standardsats_Medarbehder],DLookUp("[sats_sats]","sats","[medarbejder_sats] = '" & [medarbejder_poster] & "' and [bevilling_sats] = '" & [bevilling_sag] & "'")) AS Pris, Poster.Tekst_poster
FROM Sag RIGHT JOIN (Medarbejder RIGHT JOIN Poster ON Medarbejder.Nummer_Medarbejder = Poster.Medarbejder_Poster) ON Sag.Nummer_Sag = Poster.Sag_Poster;

Når jeg forsøger at køre ovenstående SQL vha. VBA får jeg problemer på grund af citationstegn kombinationen af &-teng og "-tegn som VBA jo opfatter som adskildere.

Normalt skal man jo erstatte " med ', men det giver jo ikke mening når jeg kombinerer formler og tekst i min SQL.

Jeg har søgt og søgt efter lignende problem, men jeg kan ikke finde en løsning.

Jeg vil egentlig gerne skyde hele SQL'en af i VBA, men jeg kan også godt leve med at sende den fra formularen over til en "fast" query og så køre den.

Kan jeg lave en workaround i stedet for mine dlookups, måske med noget sql i sql.....?
Avatar billede krat Nybegynder
01. marts 2011 - 15:25 #1
Kan du beskrive hvad den lange svedske der starter med IIF laver?
Jeg er meget usikker på hvad der er strenge og hvad der er variable.
Avatar billede iballan Praktikant
01. marts 2011 - 15:36 #2
Arh doh. Der skulle bare dobbelt " på, så virker det.

Til info kontrollerer If-sætningen om der er tastet en manuel sats i en anden tabel.