Avatar billede jjjMiAjjj Nybegynder
01. marts 2011 - 14:30 Der er 4 kommentarer

Agile/ klassiske udviklingsmetoder?

Hej
Jeg har lige nogle spørgsmål vedr. udviklings metoder.

Agile udviklingsmetoder lyder så positivt og har fokus på at kunden er tilfreds osv. Hvorfor bruger man så stadigvæk klassiske modeller som vandfaldsmodellen?

Og hvad gør man i en vandfaldsmodel forøb, når man finder fejl til sidst mens man tester?

Og hvorfor er udvikling af software så kompleks?
Udeover at kunder og udviklere tit misforstår hinanden.

På forhånd
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2011 - 15:01 #1

Agile udviklingsmetoder lyder så positivt og har fokus på at kunden er tilfreds osv. Hvorfor bruger man så stadigvæk klassiske modeller som vandfaldsmodellen?

Hvis du nu skal have bygget en garage kontakter du så en murer og tømrer og beder den gå igang og så finde i ud af hen af vejen hvordan garagen skal fungere og hvad det kommer til at koste og hvornår den er færdig. Eller vil du have 1) en præcis beskrivelse af hvordan garagen komemr til at se ud 2) en fast pris 3) et fast tidspunkt hvor den er færdig.?

:-)

Og hvad gør man i en vandfaldsmodel forøb, når man finder fejl til sidst mens man tester?

Ved en fejl i implementationen: retter den.

Ved en fejl i krav: laver en change request til kravene, estimerer den og retter.

Og hvorfor er udvikling af software så kompleks?

Primært to årsager:

1) Der er simpelthen flere linier kode i et program end der er sten og pinde i fysisk byggeri.

2) Ved fysisk byggeri vil man typisk lave det samme igen og igen mens man med software typisk vil lave noget nyt.
Avatar billede jjjMiAjjj Nybegynder
02. marts 2011 - 17:43 #2
Tak for dit svar arne_v

Men med hensyn til at rette fejl i en vandfaldsmodel, har jeg lært at man ikke må gå tilbage til en afsluttet fase. Så hvordan kan det være man kan lave en change request til kravene hvis man finder fejl der, mens man tester til sidst, da det er en af de første faser?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2011 - 17:49 #3
Den der med at i vandfald, saa er man noedt til at starte totalt forfra hvis man skal rette i kravene er noget som er opfundet af nogen der gerne vil saelge en bog eller et kursus i iterative/agile processer.

I praksis laver man aendringer.

Mange smaa aendringer eller aendringer som har stor betydning for mange dele af systemer kommer med en vis risiko for problemer.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2011 - 02:04 #4
og et svar