Avatar billede joller10 Nybegynder
26. februar 2011 - 01:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

NullPointerException

Jeg får NullPointerException i mit setSelectedTårn( obj ) kald.

Object obj = minArrayListe.get(0);

if (obj != null)
  controller.setSelectedTårn( obj );

Det skal siges at obj i dette sammenhæng bliver: logic.RangeTower@12d03f9
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. februar 2011 - 01:34 #1
Det er vel controller, der er null.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. februar 2011 - 01:37 #2
Det må det være.

Iøvrigt medmindre du hænger på Java 1.4.2 vil jeg foreslå brug af generics.
Avatar billede joller10 Nybegynder
26. februar 2011 - 02:09 #3
Tak erikjacobsen og arne. Utroligt jeg ikke havde tjekket op på det :D

Kan du give en kort forklaring på hvad generics er, og evt. hvordan man bruger det? Håber det måske kan hjælpe mig, med at jeg ikke hele tiden behøver tjekke om objektet er instanceof xx osv. ....
Avatar billede joller10 Nybegynder
26. februar 2011 - 02:16 #4
Tak erikjacobsen og arne. Utroligt jeg ikke havde tjekket op på det :D

Kan du give en kort forklaring på hvad generics er, og evt. hvordan man bruger det? Håber det måske kan hjælpe mig, med at jeg ikke hele tiden behøver tjekke om objektet er instanceof xx osv. ....
Avatar billede arne_v Ekspert
26. februar 2011 - 02:45 #5
Generics = brug af ArrayList<EtellerAndet> fremfor ArrayList
Avatar billede arne_v Ekspert
26. februar 2011 - 02:47 #6
Med det så kan du skrive:

EtEllerAndet o = liste.get(i);

og compileren ved at den liste indeholder EtEllerAndet objekter.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. februar 2011 - 02:48 #7
Generics løser ikke problemet med forskellige typer i en liste.

Det løses mere elegant ved at have de relevante klasser enten implementere et interface eller extende en abstrakt basis klasse hvilket giver dig mulighed for at kalde metoder.
Avatar billede joller10 Nybegynder
26. februar 2011 - 03:18 #8
Ah ja du har ret igen igen ;) Det går jeg straks igang med at lave. Har også tilføjet generics nu, og koden er blevet meget flottere :D
Avatar billede joller10 Nybegynder
12. marts 2011 - 03:36 #9
Nå men hvis erikjacobsen eller arne smider et svar, så gør jeg det da selv.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2011 - 03:49 #10
gerne