Avatar billede pstidsen Novice
24. februar 2011 - 19:33 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Importer data fra excel

Jeg har nogle input felter og så skal det være sådan at når man skriver et nummer f.eks. 123456 i det ene input felt skal den kigge i excel hvor det tal står og så skal den tage et andet tal eller noget tekst i den excelrække og placere i et andet input felt. Jeg vil gerne have noget generel viden, da jeg nok skal bruge det lidt på kryds og tværs ;) Altså jeg vil ikke bare have en kode, men også forklaring til hvorfor der står det der gør osv., så jeg kan ændre lidt.

Jeg bruger excel 2007

(grunden til spørgsmålet er i generelt kategori er fordi jeg ikke ved hvilket sprog der skal bruges)
Avatar billede vejmand Juniormester
24. februar 2011 - 19:37 #1
Avatar billede vejmand Juniormester
24. februar 2011 - 19:38 #2
Sorry, jeg har vist helt misforstået spørgsmålet...  :-(
Avatar billede pstidsen Novice
24. februar 2011 - 19:43 #3
Så vidt jeg kan se på linksne (uden at have læst grundigt) er det til brug KUN i excel og ikke hjemmesider indblandet.
Avatar billede tjens Nybegynder
24. februar 2011 - 19:56 #4
#3 Der står heller ikke noget om hjemmesider i #0

Men hvis det er på en hjemmeside du ønsker funktionaliteten, er vi nødt til at vide,
hvor regnearket ligger til en start:
På webserveren eller på brugerens maskine?
Avatar billede pstidsen Novice
24. februar 2011 - 20:01 #5
Nej okat, men spm ligger under programmering og input felt er en html når man snakker programmering, men okay, skulle være lidt skarpere :P

Excel arket ligger på serveren
Avatar billede pstidsen Novice
24. februar 2011 - 20:03 #6
Altså min server (one.com)
Avatar billede tjens Nybegynder
24. februar 2011 - 20:11 #7
Hvilken type server?

- windows/ASP

- Linux/PHP

- Noget tredie
Avatar billede pstidsen Novice
24. februar 2011 - 20:18 #8
ahva?

Altså filen ligger hos one.com. Har ikke nogen server hjemme... Jeg har windows 7 styresystem??? Bruger en smule php på mine sider??

Forstår ikke hvad du mener. Det programmering jeg kan er selvlært ;) Det er min ven som ejer domænet, så har bare en mappe, så det er ham som styrer det. Ved bare at det er one.com
Avatar billede tjens Nybegynder
24. februar 2011 - 20:51 #9
# Jeg spørger om type af webserver, for at finde ud af hvilket programmeringssprog, der skal finde linien i excel-arket.

PHP og excel er ikke så ligetil som Visual Bacic, men når dit webhotel har PHP, er du nødt til at bruge det.

Men du er ikke den første: Søg på google på php read from excel

Derudover skal du studere AJAX:
Der programmerer du et kald i javascript som sender inputfelt 1 til webserveren, hvor PHP-siden så finder data i Excel-arket, og sender det tilbage til browseren, hvorefter du med javascript sætter værdierne ind i det andet inputfelt.
Avatar billede pstidsen Novice
24. februar 2011 - 20:57 #10
du har ikke lige nogle GODE links som du evt. selv har benyttet dig af?
Avatar billede tjens Nybegynder
24. februar 2011 - 21:47 #11
Nej, jeg har aldrig forsøgt at læse Excel data fra PHP, så jeg kan ikke sige hvad der er værd at læse.
De fleste gemmer jo data på serveren i en MySql database.
Og skulle jeg selv vælge et alternativ til MySql, ville jeg vælge en XML-fil.

Men du kan til gengæld få en lille demo af Ajax, hvor to indtastningsfelter sendes til en php side, hvorefter php-siden sender en tekst tilbage, som vises i browseren:

http://tjens.dk/eksperten/php/AjaxPostForm932527.html
(Højreklik på demoen for at se javascript koden)

PHP-koden:
<?php
header ("content-type: text/xml");

echo "<reply>";
echo 'You typed ' . $_POST["firstname"] . ' ' . $_POST['lastname'] . ' as name' ;
echo "</reply>";

?>
Avatar billede pstidsen Novice
25. februar 2011 - 17:51 #12
Tror det bliver for svært for mig... Har ingen uddannelse i programmering. Det jeg kan er selvlært ;)

Jeg vil prøve at lave det på en anden måde. Kan man gøre sådan at hvis man vælger "eksembel" i en dropdown menu er der et tal/tekst koblet til "eksembel" og det skriver den så i et andet inputfelt? Hvis man så vælger noget andet skriver den det i inputfelt i stedet. Forstår I?? *GG*
Avatar billede tjens Nybegynder
25. februar 2011 - 21:24 #13
Hvis data kan ligge direkte i sidens javascript, er det meget nemt: http://tjens.dk/eksperten/932527/
Avatar billede pstidsen Novice
26. februar 2011 - 09:15 #14
Mange tak, smid svar
Avatar billede pstidsen Novice
26. februar 2011 - 09:23 #15
Og forresten, er det OK jeg tager koden, så?
Avatar billede tjens Nybegynder
26. februar 2011 - 09:46 #16
Ja, kodeeksempler er til fri afbenyttelse.
Avatar billede pstidsen Novice
26. februar 2011 - 10:06 #17
Mange tak for hjælpen. Jeg har et andet js:
<script type="text/javascript">
  function changed(number) {
      var stk = Number(document.getElementById('antal'+number).value);
      var p = Number(document.getElementById('pris'+number).value);
      document.getElementById('ialt'+number).value = stk * p;
  };
</script>
Problemet er at hvis jeg vælger en anden i dropdownmenuen, så kommer den rigtige pris, men man skal først aktivere og så deaktivere antal feltet før at ovenstående js ganger den nye pris med antal og skriver i i alt. Kan man nemt undgå dette??