Avatar billede ²×³ Nybegynder
23. februar 2011 - 15:05 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

sortering af dato

Jeg skal have sorteret nogen datoer

Når datoen er overskredet skal datoen vises sidst og ældste datoer skal vises først hvordan gør jeg det.

01-01-2011 Overskredet dato

Jeg har prøve den her men den går vist ikke.

$query = mysql_query("SELECT Dato FROM tabel ORDER BY Dato ASC, Dato >= CURDATE() ASC");
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
23. februar 2011 - 16:31 #1
SELECT Dato FROM tabel WHERE Dato >= CURDATE()
Avatar billede ²×³ Nybegynder
23. februar 2011 - 16:49 #2
Den fjerner bare overskredet dato overskredet dato skal stadig vises

01-01-2011 Overskredet dato
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
23. februar 2011 - 16:59 #3
(
SELECT (Dato + " OK") as Dato
FROM tabel as tbl1
WHERE tbl1.Dato >= CURDATE()
)
UNION ALL
(
SELECT (Dato + " IKKE OK") as Dato
FROM tabel as tbl2
WHERE tbl1.Dato < CURDATE()
)
Avatar billede ²×³ Nybegynder
23. februar 2011 - 17:16 #4
Det ser ud til at dit eksempel henter i 2 tabller det kan jeg ikke bruge
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
23. februar 2011 - 17:23 #5
nej, jeg henter blot to gange i samme tabel og sætter det så sammen. Så kan du have hvert sit filter (WHERE) på forespørgslerne.
Avatar billede ²×³ Nybegynder
23. februar 2011 - 17:27 #6
Det må kunne gøres mere simpelt
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
23. februar 2011 - 17:47 #7
groft sagt, så er det du beder om at få følgende:
1 liste indeholdende alle de datoer der efter idag, med dette filter
1 liste indeholdende alle de datoer der før idag, med dette filter
Det betyder at det ikke umiddelbart kan gøres nemmere end det viste.

Men hvad er årsagen til at du ikke vil bruge det jeg har skrevet? - for det virker
Avatar billede ²×³ Nybegynder
23. februar 2011 - 17:53 #8
Ok tester lige og det sortere datoerne som herunder eller ?

01-01-2011 Overskredet dato
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
23. februar 2011 - 18:07 #9
Skriver lige en query der også sorterer når jeg sidder ved en computer igen
Avatar billede ²×³ Nybegynder
23. februar 2011 - 19:03 #10
Ok undskyld lang svar tid har lige spist
Avatar billede ²×³ Nybegynder
23. februar 2011 - 20:23 #11
Ok nu har jeg kigget lidt på det

$query = mysql_query("SELECT *,Dato FROM $ml WHERE Dato >= CURDATE() ORDER BY Dato ASC UNION ALL SELECT *,Dato FROM $ml WHERE Dato <= CURDATE() ORDER BY Dato ASC");

ORDER BY Dato ASC virker ikke jeg får denne fejl

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in
Avatar billede ²×³ Nybegynder
23. februar 2011 - 21:13 #12
Har fået det til at virke smider du lige et svar og 1000 tak for hjælpen..

$query = mysql_query("(SELECT *,Dato FROM $ml WHERE Dato >= CURDATE() ORDER BY Dato ASC) UNION ALL (SELECT *,Dato FROM $ml WHERE Dato <= CURDATE() ORDER BY Dato ASC)");
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
24. februar 2011 - 07:59 #13
velbekommen.
Avatar billede ²×³ Nybegynder
24. februar 2011 - 16:29 #14
Og så lige den simple

$query = mysql_query("SELECT * FROM $ml WHERE id='$id' ORDER BY Dato < CURDATE() ASC,Dato ASC");
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
24. februar 2011 - 17:18 #15
Der får du sorteret men ikke besked om hvilke der er i hvilken gruppe (udløbet eller ej)
Avatar billede ²×³ Nybegynder
24. februar 2011 - 17:30 #16
Rigtig jeg skulle jo også bare have sorteret datoer og det bliver de nu..

01-01-2011 Overskredet dato