Avatar billede olesen85 Nybegynder
23. februar 2011 - 08:58 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

List sotering (windows forms)

Hej jeg har en liste hvor der kan forekomme dubletter, nu er mit spørgs mål så hvordan kan jeg få vist listen i en combobox uden at dubletterne bliver vist.

Min list inderholder:

Kundenavn      kontonr              saldo

det jeg skal havde vist i comboboxen er kundenavnet.
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. februar 2011 - 11:09 #1
Dette er heldigvis enkelt i .NET.

Først må du sørge for at 2 instanser af din Kunde klasse kan sammenlignes korrekt med Equals metoden. Dette gøres nemt ved at implementere IEquatable<Kunde> interfacet. Du skal også override GetHashCode() metoden. Se eksemplet herunder:

public class Kunde : IEquatable<Kunde>
{
    public string Kundenavn { get; set; }
    public string Kontonr { get; set; }
    public int Saldo { get; set; }

    public bool Equals(Kunde other)
    {
        return
            this.Kundenavn.Equals(other.Kundenavn) &&
            this.Kontonr.Equals(other.Kontonr);
    }

    public override int GetHashCode()
    {
        return this.Kundenavn.GetHashCode() ^ this.Kontonr.GetHashCode();
    }

Læg mærke til at jeg kun sammenligner Kundenavn og kontonr i Equals metoden, dvs at selvom 2 duplikater har forskellig saldo, vil de alligevel tolkes samme kunde. Dette kan du eksperimentere med, så det passer best til dit projekt.

Nu kan du fjerne duplikater med 1 linje kode:
List<Kunde> distinctList = kundelisteMedDuplikater.Distinct().ToList();

Herunder er et fuldt test-eksempel, som viser resultatet i en combobox. Eksemplet overrider formens OnLoad metode.:

protected override void OnLoad(EventArgs e)
        {
            base.OnLoad(e);

            List<Kunde> kundeList = new List<Kunde>();
            kundeList.Add(new Kunde { Kundenavn = "test", Kontonr = "123", Saldo = 100 });
            kundeList.Add(new Kunde { Kundenavn = "test2", Kontonr = "123", Saldo = 100 });
            kundeList.Add(new Kunde { Kundenavn = "test3", Kontonr = "123", Saldo = 100 });
            kundeList.Add(new Kunde { Kundenavn = "test4", Kontonr = "123", Saldo = 100 });
            kundeList.Add(new Kunde { Kundenavn = "test5", Kontonr = "123", Saldo = 100 });

            List<Kunde> distinctList = kundeList.Distinct().ToList();
            this.comboBox1.DataSource = distinctList;
            this.comboBox1.DisplayMember = "Kundenavn";
        }
Avatar billede olesen85 Nybegynder
23. februar 2011 - 11:39 #2
tak for hjælpen:) smid et svar så du kan få dine point :)
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. februar 2011 - 12:29 #3
svar :)