Avatar billede maddog_em Nybegynder
23. februar 2011 - 08:31 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

ASP vs ASP.NET

Hej alle

Jeg er blevet overbevist om at tiden er inden til at gå fra asp til asp.net

mit niveau på asp bassis er nok gennemsnitligt (+-) hvordan vil I anbefale at man kommer skridte videre, er der tutorial, sider man bare skal læse eller???

jeg har lige bestilt bogen "Bogen om ASP.NET 4.0 Web Forms" i håb om at den kan hjælpe mig i gang med det grundliggende
Avatar billede -mundi- Nybegynder
23. februar 2011 - 09:08 #1
Start med at glemme alt hvad du ved om ASP, for selvom det er muligt stort set at lave ASP.NET som ASP Classic, er det absolut ikke den bedste måde at bruge platformen.
Det er fornuftigt at starte med en bog, men http://www.asp.net/get-started kan også anbefales sideløbende. Tag dig god tid til at lave alle de "hands on" øvelser, da det tager lidt tid at omstille sig fra ASP
Avatar billede maddog_em Nybegynder
23. februar 2011 - 10:30 #2
Hej

hvad pokker er ASP.NET MVC

er det ikke rigtig forstået at ASP.NET er det mest brugte til at lave hjemmesider i,i forhold til MVC
Avatar billede -mundi- Nybegynder
23. februar 2011 - 10:44 #3
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. februar 2011 - 12:33 #4
Jeg har i flere år programmeret ASP.NET Web forms (Det almindelige ASP.NET). For kort tid siden gik jeg i gang med mit første ASP.NET MVC projekt. Og jeg kommer nok aldig til at gå tilbage til Web forms (så længe jeg selv kan vælge). ASP.NET MVC er ekstremt meget bedre (synes jeg).

Jeg tror ikke det er løgn, når jeg siger at jeg er blevet 3 gange så effektiv efter jeg gik over til asp.net MVC.

Det er selvfølgelig smag og behag, hvad man bedst kan lide. Men jeg vil da i hvert fald anbefale at se en af de mange introduktions-videoer for MVC inde på asp.net siden.
http://www.asp.net/mvc
Avatar billede maddog_em Nybegynder
23. februar 2011 - 12:56 #5
hej aaberg_cc

Jeg vil komme til at lave en del database opslag, sorteringer, login system mm.
Her vil jeg ikke løbe ind i problemer - hvis jeg vælger ASP.net MVC metoden?

så har jeg alle muligheder både i MVC og Webform, eller er den ene metode bedre end den anden til bestemte ting?
Avatar billede keysersoze Guru
23. februar 2011 - 19:27 #6
alt er muligt i begge teknologier - det skal bare gøres på hver deres måde. optimalt set vil præsentationslaget, altså selve webapplikationen, slet ikke hvad noget med databasen at gøre, det vil der være et datalag, der skal gøre og ind imellem kunne med fordel ligge i businesslag - på den måde vil alt omkring database- og forretningslogik kunne blive bibeholdt selvom du en dag valgte at skifte fra webforms til mvc eller omvendt.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2011 - 04:08 #7
Med hensyn til Web Forms vs MVC så vil jeg tillade mig at postulere:

Web Forms passer bedst til folk som har lavet desktop apps før

MVC passer bedst til folk som har lavet web apps før
Avatar billede maddog_em Nybegynder
24. februar 2011 - 07:52 #8
Hej Arne_v

det var lige det modsatte af hvad jeg havde gættet på.....

måske navnet "Web Forms" snyder lidt :) , jeg har hovedsaligt arbejdet med web apps, så du vil anbefale MVC?
Avatar billede aaberg Nybegynder
24. februar 2011 - 10:07 #9
Hvis du har arbejdet meget med asp, tror jeg faktisk det er nemmest at gå i gang med MVC. Grunden til dette er, at i MVC bruger du samme teknik til at definere en sides indhold, som du gør i asp. Du har alt logik som er med til renderer siden, inde på siden, pakket ind i <% %> og <%= %> syntax.

I asp.net bruger du overhovedet ikke denne syntax. I stedet bruger du forskellige controls til at udførerer renderingen.

Forskellen fra asp til asp.net MVC er, at alt kode som ikke har med selve layoutet at gøre (eksempeltvis databasekald) skriver du i controlleren, som er en .net klasse, og ikke inde på selve siden. Dette gør asp.net MVC meget mere ryddig.

Hvis du er vandt til at bruge lidt javascript, er dette også meget nemmere at få til at virke i MVC. Hvis du bruger jquery, er det utroligt nemt at lave fancy ajax-ting med MVC, uden at måtte bruge asp.net Ajax Control Toolkit.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2011 - 15:16 #10
Ideen i Web Forms er at faa en web app til at fungere ligesom en desktop app og skjule HTTP roundtrip.

I MVC accepterer man at web at web - man faar en request, man processer denne og man genererer et respons.
Avatar billede maddog_em Nybegynder
02. marts 2011 - 07:20 #11
hej alle

1000 tak for alle de kompetende svar - jeg vil gerne dele point mellem mundi og aaberg, så aaberg vil du lige smide et svar

/maddog
Avatar billede aaberg Nybegynder
02. marts 2011 - 08:07 #12
svar :)