Avatar billede deicer Nybegynder
22. februar 2011 - 13:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Funktion i en form

Hej eksperter

Jeg har en stump PHP kode, hvor jeg henter data fra en tabel og viser det til brugeren:

echo "<table border='1'>
<tr>
<th>Kursus</th>
<th>Ledige pladser</th>

</tr>";

while($row = mysql_fetch_array($result))

{
  echo "<tr>";
  echo "<td>" . $row['KursusNavn'] . "</td>";
  echo "<td>" . $row['Antal'] . "</td>";
  echo "</tr>";
  }
echo "</table>";

Jeg vil gerne lave det således at nå man trykker på Antal tallet, så trækker den 1 fra og opdatere tabellen og viser det nye tal, men hvordan griber jeg dette an?

F.eks
Kursusnavn:  LærPHP
Antal:        15

(Når jeg trykker på "15", så opdateres 'Antal' til 14, og den viser nu:

Kursusnavn:  LærPHP
Antal:        14

Selve 'Antal' feltet skal laves til et link, og der skal på en-eller-anden måde laves en funktion til dette, men hvordan?
Avatar billede jarner Nybegynder
22. februar 2011 - 14:12 #1
Det ville være en fordel at have et unikt id tilknyttet hver række i din tabel i databasen.

Så kunne det være noget a la

while($row = mysql_fetch_array($result))

{
  echo "<tr>";
  echo "<td>" . $row['KursusNavn'] . "</td>";
  echo "<td><a href='dinside.php?traekfra=1&id='" . $row['Id'] . "'>" . $row['Antal'] . "</a></td>";
  echo "</tr>";
  }
echo "</table>";

i Toppen af koden kan du så køre din forespørgsel på tabellen der trækker fra, noget lign:

if (isset($_GET[traekfra]) && $_GET[traekfra]>0){
Kør din mysql kode her - UPDATE tabel SET antal = antal - 1 WHERE id = $_GET[id]
}

Det kan gøres på mange andre måder også. Kan måske være en fordel at gøre med POST-variable i stedet.
Avatar billede deicer Nybegynder
22. februar 2011 - 14:24 #2
Hej jarner

Tak for svaret. Jeg har allerede et unikt id (KursusID) på tabelen.

Min kode ser nu således ud:

<?php
$con = mysql_connect("localhost","root","");
if (!$con)
  {
  die('Could not connect: ' . mysql_error());
  }

  if (isset($_GET[traekfra]) && $_GET[traekfra]>0)
  {
  mysql_select_db("kurser_db", $con);
mysql_query("UPDATE kurser SET antal = antal - 1 WHERE id = $_GET[kursusID]");
    }

  mysql_select_db("kurser_db", $con);

$result = mysql_query("SELECT * FROM kurser");

echo "<table border='1'>
<tr>
<th>Kursus</th>
<th>Ledige pladser</th>

</tr>";

while($row = mysql_fetch_array($result))

{
  echo "<tr>";
  echo "<td>" . $row['KursusNavn'] . "</td>";
    echo "<td><a href='kurser.php?traekfra=1&kursusID='" . $row['kursusID'] . "'>" . $row['Antal'] . "</a></td>";
  //echo "<td>" . $row['Antal'] . "</td>";
  echo "</tr>";
  }
echo "</table>";

mysql_close($con);
?>

Men jeg får denne fejl :

Use of undefined constant traekfra - assumed 'traekfra'

Mvh
Theis
Avatar billede deicer Nybegynder
22. februar 2011 - 14:46 #3
Je mener selvfølgelig:

.....mysql_query("UPDATE kurser SET antal = antal - 1 WHERE kursusID= $_GET[kursusID]")

Men samme fejl er der forsat.
Avatar billede jarner Nybegynder
22. februar 2011 - 14:50 #4
Prøv if (isset($_GET["traekfra"]) && $_GET["traekfra"]>0)

i stedet for

if (isset($_GET[traekfra]) && $_GET[traekfra]>0)
Avatar billede deicer Nybegynder
22. februar 2011 - 16:41 #5
Hej igen jarner

Ingen forbedre, den gør forsat ikke som forventet.

Hele PHP filen ser nu således ud:

<?php
$con = mysql_connect("localhost","root","");
if (!$con)
  {
  die('Could not connect: ' . mysql_error());
  }

if (isset($_GET["traekfra"]) && $_GET["traekfra"]>0)

  {
mysql_select_db("kurser_db", $con);
mysql_query("UPDATE kurser SET Antal = Antal - 1 WHERE kursusID = $_GET[kursusID]");
    }

  mysql_select_db("kurser_db", $con);

$result = mysql_query("SELECT * FROM kurser");

echo "<table border='1'>
<tr>
<th>Kursus</th>
<th>Ledige pladser</th>
<th>kursusID</th>

</tr>";

while($row = mysql_fetch_array($result))

{
  echo "<tr>";
  echo "<td>" . $row['KursusNavn'] . "</td>";
  echo "<td> <a href='kurser.php?traekfra=1&kursusID='" . $row['kursusID'] . "'>" . $row['Antal'] . "</a></td>";
  echo "<td>" . $row['kursusID'] . "</td>";
echo "</tr>";
  }
echo "</table>";

mysql_close($con);
?>

Tabellen kommer fint frem, og viser også KursusID. Men når jeg vil trykke på 'Antal' linket, så kommer dette : http://localhost/php/kurser.php?traekfra=1&kursusID=

Det er som om at den mangler kursusID i enden?
Avatar billede jarner Nybegynder
22. februar 2011 - 17:18 #6
Du må debugge dig lidt frem til løsningen, jeg har ikke skrevet noget af koden fuldt ud. Se om dit kursusID kommer frem i tabellen eller se om det kommer med print_r($row) el lign.
Ellers kan du slå debug til i php.ini så den udskriver alle fejl.
Avatar billede deicer Nybegynder
22. februar 2011 - 18:26 #7
Der var et ' for meget efter &kursusID i denne linje:

echo "<td> <a href='kurser.php?traekfra=1&kursusID='" . $row['kursusID'] . "'>" . $row['Antal'] . "</a></td>";

Den skal være således:
echo "<td> <a href='kurser.php?traekfra=1&kursusID=" . $row['kursusID'] . "'>" . $row['Antal'] . "</a></td>";

Læg et svar, så for du points, og mange tak for hjælpen, jarner.

Mvh
Theis
Avatar billede jarner Nybegynder
22. februar 2011 - 19:40 #8
Så lidt :)