Avatar billede mr.handstand Novice
22. februar 2011 - 11:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Skift farve på multiple objects på én gang i Powerpoint 2010

Jeg ønsker at genbruge nogle tegnede objects, men vil skifte farven ud.
Det drejer sig om mange objekter, og det er måske 100 gange jeg skal vælge en "flade" og ændre fill color til den nye farve.

Worst case skal farven efterfølgende skiftes påny når der næste gang kommer nye officielle farve retningslinjer.

Opgave: På en slide ønsker jeg at skifte alle steder én fill-farve er repræsenteret ud med en ny farve. Jeg forestiller mig VBA og noget i stil med:
* Marker et object som har en fill color på siden der skal udskiftes.
* Kør makro
* Makro spørger efter new-color med den dialogboks hvor vi normalt vælger farve
* Makro gennemsøger alle objekter på siden og hvis farver svarer til den gamle fill-color, udskiftes den med den nye fill color.

Den ville være smukt, hvis man kunne udvide koden, således at man kan være i en form for loop:
* Klik på fill-color-to-replace.
* Blok-marker objekter der skal traverseres for denne fill-color
* angiv hvilken ny fill-color de skal have.

Can do?
22. februar 2011 - 12:02 #1
Løsningen er enkel, hvis præsentationene er lavet med de farver, der indgår i skabelonens mastersider.

Er dette tilfældet går du ind på mastersiderne, og retter fyldfarven. Dette slå straks igennem på alle de sider, hvor den pågældende fyldfarve er anvendt.

Er farverne derimod valgt individuelt på de enkelte dias, er der ikke nogen let løsning.
Avatar billede mr.handstand Novice
22. februar 2011 - 12:35 #2
@erikjuul.

Desværre. Du har ret - hvis color scheme er anvendt er løsningen tilgængelig. Desværre er mit problem netop konceptet omkring at være på jagt i forskellige præsentationer (gamle og nye) og kopiere objekter over i en ny præsentation.

Jeg har selv fundet denne. Men den mangler stadig nogle punkter, fx er det ikke på alle sider i præs at en farve skal skiftes, men kun aktuelle.

http://skp.mvps.org/pptxp006.htm
Avatar billede mr.handstand Novice
17. juli 2013 - 21:42 #3
Jeg vælger at mit eget link til re-color betragtes som svar.