Avatar billede magic-mouse Novice
22. februar 2011 - 10:05 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Google analytics global målning

Er det muligt at lægge google analytics i global asa eller andet?

Jeg vil gerne måle på om eks. robots.txt eller sitemap.xml hentes, eller om der tages adgang til andre filer.

På den måde måle om der er trafik til andre filer en selve siderne.
Avatar billede BufferUnderrun Nybegynder
22. februar 2011 - 11:08 #1
Nej umiddelbart ikke, siden Google Analytics køres fra et JavaScript, og dermed skal indlejres i en HTML-side for at blive eksekveret af browseren.

Du kan evt. kigge på Google Webmaster Tools, som måske kan hjælpe dig med nogle af disse ting, men ellers er du nødt til at få denne statistik fra din webserver ved f.eks. at parse logfiler.
Hvis du har adgang til logfilerne, kan du køre dem gennem AWStats (http://awstats.sourceforge.net/), som laver nogle fine rapporter til dig med de ting du efterspørger.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. februar 2011 - 11:12 #2
Det nemmeste at gøre er at lave en masterpage uden andet end din GA og så sætte den som master for alle sider du laver...
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. februar 2011 - 11:14 #3
og GA virker kun hvis der er javascript på den "browser" der henter data. Det er langt fra altid at en crawler der henter robots.txt og sitemap.xml også afvikler javascript undervejs.

Desuden giver det ikke umiddelbart mening at ligge javascript i hverken en txt fil eller en sitemap fil...
Avatar billede magic-mouse Novice
22. februar 2011 - 11:46 #4
Nej Mcb, du har ret. Det giver ikke nogen mening at køre javascript i en robots.txt fil eller sitemap fil. Hvorfor du tager det op ved jeg ikke. Jeg vil måle trafik, ikke lægge javascript i tekst filer :)

Jeg har fuld styr på siden ved google webmaster tools.

Der er forskellige årsager til hvorfor jeg vil have statestik på andre filer.

Spamming af Robots.txt kan oftes være tegn på hacker forsøg.
Desuden ville jeg gerne have ind i analytics downloads af div. .ZIP filer. For at se hvor meget der downloades. Dette er pga. mit webhotels policy, at det ikke skal bruges til download central men må gerne bruges ved få downloads.

Det jeg funderede på var om man evt. kunne i "beginRequest" på asa filen lægge noget kode som så måske lavede en post til en HTML fil med referre på? Eller om der var en anden kreativ løsning.

Var nu klar over at javascript skal køres fra en HTML fil :)
Avatar billede BufferUnderrun Nybegynder
22. februar 2011 - 11:57 #5
#4: Du kan skrive din egen HTTP-handler, som køres ved hver request (også ved kald af TXT-filer mv.). I denne kan du registrere ting som request IP, referrer etc. i en database eller lign.

Det er dog at gå baglæns over åen efter vand imho.

Det du vil er allerede håndteret af din webservers log. Alle webhoteller jeg er stødt på giver dig enten adgang til loggen eller tilbyder et værktøj á la AWStats, som allerede har lavet en rapport over loggen for dig.

Jeg forstår godt du helst ville have det ind i Analytics for at samle det ét sted, men kan ikke lade sig gøre.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. februar 2011 - 12:21 #6
Og som jeg skriver kan du bruge en master page...
Avatar billede magic-mouse Novice
22. februar 2011 - 12:36 #7
Men Mcb, den ligger allerede i en masterpage. Jeg er ikke rigtigt sikker på at du ved hvad jeg mener.

Dog er bufferunderun inde på ret spor, jeg sigter dog mere på en løsning end "No cand do".

Lader den stå åben hvis der skulle komme en god ide ellers er det buffer som snupper points.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. februar 2011 - 12:45 #8
Det du beder om er jo en måde at få Google analytics ind på alle sidder. Her er det kun master page der virker. Hvis du også vil have yderligere info om sidder du har, så skal du ud i at lave en webrequest til google med de info det kræver. Og dette kan du ligge i global asax. Men global asax bliver stadig kun kaldt hvis det et din asp.net kode der sender filerne...
Avatar billede magic-mouse Novice
22. februar 2011 - 15:20 #9
Nej jeg har Google analytics på alle mine sider.

Jeg vil have google analytics på .txt, .xml, .zip filer, samt måle på 404 (måle referr til broken links), 301 og 50X request.

Jeg har Google analytics på alle mine sider.
Jeg vil ha Google analytics på alt det som ikke er sider.

Og som buffer siger, jeg har fra mit webhotel statestik, men vil gerne have statestiken i google så jeg har alt på et samlet dashboard.
Avatar billede magic-mouse Novice
22. februar 2011 - 15:21 #10
Jeg skriver faktisk i første post: På den måde måle om der er trafik til andre filer en selve siderne.

"Andre filer end selve siderne".
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. februar 2011 - 15:29 #11
Og i så fald skal du jo have kode der afvikles i IIS og sender data til google i alle de tilfælde...
Avatar billede Syska Mester
22. februar 2011 - 16:04 #12
Et http module som BufferUnderrun skriver, kan tage fat i alle filer og lave noget process på dem ...

Men at få det over i GA ... ved jeg ikke om er muligt.

mvh
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. februar 2011 - 16:34 #13
Jeg tror bare generelt set at du har misforstået hvordan GA fungerer. Google ser jo ikke hvilke sidder der bliver kaldt. Du fortæller google det. GA kan så vise dig det i et grafisk format osv...
Avatar billede magic-mouse Novice
22. februar 2011 - 18:56 #14
Mcb, jeg er kommet til det punkt hvor jeg ikke føler at du tilbyder noget konstruktivt til dette punkt, hvorfor jeg gerne vil bede dig pænt ikke at kommentere mere på den med mindre du har noget positivt/konstruktivt at tillægge.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. februar 2011 - 19:04 #15
I så fald kan jeg tilføje at eftersom du stadig ikke forstår konceptet i GA , så kan de fleste konkludere at svaret på dit oprindelige spørgsmål er, nej desværre, det kan ikke lade sig gøre
Avatar billede Syska Mester
22. februar 2011 - 21:49 #16
GA er for side visninger som i begge er klar over.

mcb siger hvad der kan gøres, men efter som det ikke er muligt at smide google analytics tracker code in i alle filer, så er svaret nej.

magic-mouse:
Du kan måske kigge på: http://code.google.com/intl/en/apis/analytics/

Måske det kan noget ala det du vil ...
http://code.google.com/intl/en/apis/analytics/docs/tracking/eventTrackerOverview.html
With ga.js, you would commonly apply Event Tracking to:
Any Flash-driven element, like a Flash website, or a Flash Movie player
Embedded AJAX page elements
Page gadgets
File downloads
Load times for data

Men igen ... det er js ... så ved ikke lige hvordan man vil integrere det mht til download, men efter hvad de selv skriver, så burde det jo være muligt.

mvh
Avatar billede Syska Mester
22. februar 2011 - 21:53 #17
Avatar billede janus_007 Nybegynder
22. februar 2011 - 23:05 #18
hmm... jeg tror måske jeg ville gå lidt efter at http module og en http handler. Registrer .txt filer i handleren til ASPNET (isapi...) og intersect med http module, i dit http module eksekverer du, muligvis async, javascripten som skriver til GA med nogle custom variables :)

Det burde vidst kunne lade sig gøre :)
Avatar billede magic-mouse Novice
23. februar 2011 - 08:31 #19
Tak Janus
Det var noget i den stil jeg tænkte på...

Men, noget forslag til hvordan ? Et udgangs punkt man kan arbejde ud fra.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
23. februar 2011 - 18:02 #20
Ja altså Javascripten kan eksekveres igennem WebBrowser.Document.InvokeScript("foo_function", args)

For at eksekvere dette skal du igang med HttpModule.

Og registrering af .txt med http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms228090.aspx

Jeg har aldrig prøvet det før, men tænker at det er vejen at gå :)
Avatar billede magic-mouse Novice
24. februar 2011 - 08:23 #21
Jeg tror dette er noget jeg skal grave længere ned i.

Janus og Buz lægger i et svar så får i 50 point hver.
Avatar billede Syska Mester
24. februar 2011 - 13:40 #22
Du må i hvert fald gerne vende tilbage herinde med hvordan det kommer til at gå og om det virker ... kunne være dejligt at få det samlet et sted, som du selv er inde på.

Det kunne som sagt være dejligt at have den statistik inde i GA.

Hvis det er et HttpModule og HttpHandler burde andre jo også nemt kunne genbruge det i deres projekter. Wupti ... et open source projekt.

og svar.

mvh
Avatar billede magic-mouse Novice
25. februar 2011 - 10:19 #23
Janus, kommer der et svar ?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
25. februar 2011 - 22:04 #24
jes her :)