Avatar billede Droa Seniormester
21. februar 2011 - 13:57 Der er 1 løsning

hardlinks og rm

Jeg har en Backupserver med ext3 filsystem. hvor jeg har rsync med incremental backup sat til.

Det den gør er og laver en nu mappe for hver dag, med navnet
"Daily.0"
hvor den så flytter den forrige til Daily.1 osv
op til Daily.28

Dvs jeg har rollback på 29 dage, med 1 dags interval.

For det ikke fylder en bundegård, har jeg hardlinket, fra forrige dag, som igen hardlinker fra dagen før.

eller det er da det som jeg tror den gør.. for jeg har ikke rigtigt forstand på hvordan et ext3 filsystem hardlinker.

min rsync commando ligner denne
rsync -avzh --link-dest /backup/Daily.1/ /data/ /backup/Daily.0/

nu er det jo sådan at den kun gemmer op til mappe 28.. og hver dag sletter den jo så den sidste mappe "Daily.28", før den laver mappe rokering med mv.

Jeg sidder her og tænker, vis jeg sletter den sidste mappe, hver dag. ødelægger jeg så ikke mine hardlinks, som peger til den mappe?

eller ligger det dybere, hvor det peger til steder på harddisken?
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. februar 2011 - 04:25 #1
Hard links er en form for kopi, hvilket nok ikke er det rigtige ordvalg.
Så hvis du sletter den mappe som der bliver hardlinket fra, så burde du ikke ødelægge noget nej.

Havde du lavet et softlink, havde du ødelagt det, ja.

Men som altid, prøv det lige af.