Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
19. februar 2011 - 12:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dual boot linux/vista

Hej jeg har (næsten) succesfuldt installeret Debian på en pc med Vista; som noget af de sidste i installationsproceduren blev Vista fundet, og dual boot skulle blive installeret, men jeg har nu kun adgang til Debian.

Hvad kan jeg gøre for at boote til windows?

hints:
Debian og windows ligger på forskellige hd, kan det være at der skal bootes fra Windows-hd? Hvordan?
Jeg har adgang til de oprindelige partioner, så det er ikke fordi jeg har overskrevet partitioner.

PS: venligst ingen kommentarer om "hvorfor dropper du ikke det skodstyresystem til Vista" - det er jeg ikke helt klar til endnu...
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. februar 2011 - 13:05 #1
Hvad sker der når du skriver update-grub fra en terminal på debian maskinen?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
19. februar 2011 - 13:14 #2
Den finder linux og vista:
found Windows  Vista (loader) on /dev/sda1
og en linje magen til med /dev/sda2

Den genererer grub.cfg, men jeg kan ikke boot lige nu, da jeg laver backup - vender tilbage
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. februar 2011 - 13:38 #3
Får du grub boot menuen frem når den booter ?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
19. februar 2011 - 13:46 #4
Nu har prøvet at genstarte efter dit forslag med update-grup - og det virker; nu mangler jeg bare at slippe af med Ubuntu, som jeg tidligere har kørt med (jeg har nu to boot menuer).

Tak for hjælpen, læg et svar så kvitterer jeg med point
Avatar billede bedt Nybegynder
19. februar 2011 - 14:12 #5
Alt efter hvilken version af grub du benytter, skal du fjerne det i konfigurations filen:

Du skal være root for at ændre i filerne!

Grub version 1:
nano /boot/grub/menu.lst

Grub version 2:
nano /etc/default/grub
Efterfølgende kører du : update-grub

http://grub.enbug.org/Debian
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. februar 2011 - 14:17 #6
Svar. :)

Jeg ved ikke lige hvordan du får ubuntu helt væk fra grub hvis den bliver ved med at være der, men du kan MÅSKE fjerne det eller udkommenteret linjerne i /boot/grub/grub.cfg

Der findes sikkert en bedre måde, da man ikke bør editere i filen.
Avatar billede bedt Nybegynder
19. februar 2011 - 15:07 #7
Du må helst ikke editere direkte i grub.cfg filen!

Jeg har skrevet hvorden i #5 hvordan man gør hvis det er grub version 2.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
19. februar 2011 - 15:11 #8
Ubuntu var installeret via Windows og kunne blot afinstalleres i Windows.