Avatar billede Lowenti Nybegynder
18. februar 2011 - 23:35 Der er 7 kommentarer

Hjælp til opsætning af Imagemagick..

Er der nogen der ved om der findes en dansk guide ( som er til at forstå ), eller kan hjælpe med hvordan jeg skal sætte det op?
Jeg er ikke helt så god til PHP endnu.. Har altid har svært ved at forstå det.. Men det kommer gradvist :D
På forhånd tusinde tak..
Lowenti..
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. februar 2011 - 17:41 #1
Hej Lowenti,

Vil du installere imagemagick på din server eller vil du bare bruge det i din PHP kode?

Hvis du vil installere det på din server må du sende lidt mere information om hvilken type server det er. Windows, Linux etc.

Hvis du vil bruge det i din kode vil det hjælpe hvis du fortæller hvad det er du ønsker at gøre lidt mere præcist.
Avatar billede Lowenti Nybegynder
20. februar 2011 - 20:39 #2
Hvad er fordelen ved at installere det på severen?

Jeg ligger billederne op manuelt, og ville gerne at det blev sådan, at det selv lagde et lag af copyright over billedet, sådanne at hvis man vil hente billedet ned fra siden, så vil det sidde på.. Hvis du forstår? Men hvis jeg henter den manuelt ned via f.eks. dreamweaver, så er der ikke noget copyright på..
Eller den med cirklerne..
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. februar 2011 - 21:10 #3
ImageMagick er et program som kan konvertere dine billeder. Resize, rotere, lægge vandmærker i osv.

For at bruge ImageMagick skal det være installeret på den server hvor du vil bruge det, og du skal have rettigheder til at kalde det.

Det kan enten gøres via ImageMagick modulet hvis det er installeret.
Se http://dk2.php.net/manual/en/class.imagick.php
eller det kan gøres ved at eksekvere f.eks. convert commandoen. Dette gøres via php funktionen exec, shell_exec eller lignende.

Alternativt vil jeg anbefale dig at kigge på GD som er en anden metode til at konvertere dine billeder. GD er stort set installeret og tilgængelig på alle PHP servere. http://dk2.php.net/manual/en/ref.image.php

Hvis du har brug for mere info end ovenstående må du smide noget kode eller være meget konkret omkring hvad det er du ønsker at gøre.
Avatar billede Lowenti Nybegynder
20. februar 2011 - 22:29 #4
Kunne godt tænke mig at bruge denne her kode:
convert -size 140x80 xc:none -fill grey \
          -gravity NorthWest -draw "text 10,10 'Copyright'" \
          -gravity SouthEast -draw "text 5,15 'Copyright'" \
          miff:- |\
    composite -tile - logo.jpg  wmark_text_tiled.jpg

Eller:

composite -compose bumpmap  -tile rings.jpg \
            dragon.gif  dragon_rings.jpg

Se her: http://www.imagemagick.org/Usage/annotating/#wmark_text
Avatar billede Lowenti Nybegynder
20. februar 2011 - 22:30 #5
Og som tidligere nævnt, er jeg ikke særlig god til PHP - endnu..
Avatar billede Lowenti Nybegynder
20. februar 2011 - 22:32 #6
Kender heller ikke noget til GD... Selvom det lyder som en nemmere måde...??
Avatar billede Lowenti Nybegynder
20. februar 2011 - 22:34 #7
Pt, ser mine billeder sådan her ud: http://mathias.brodrene-redsted.dk/landshold.php
Eller: http://mathias.brodrene-redsted.dk/fcf_bif.php
Det ser bare ikke så pænt ud, som jeg troede det ville.. :(