Avatar billede rasmje Nybegynder
17. februar 2011 - 10:31 Der er 5 kommentarer

Netværks opsætning

Jeg har netop skiftet et almindeligt Stofa modem ud med Stofa's nye trådløse modem/router.

Tidligere havde jeg min egen trådløse (af mærket Jensen) tilsluttet efter mit Stofa modem.

I min egen trådløse router (Jensen), havde jeg tilsluttet en Iomega netværks harddisk.

Det kørte som det skulle.

Hvad jeg har forstået på Stofa, så kan jeg ikke tilslutte min Iomega netværks harddisk til deres router, da Stofa kun udsteder offentlige ip adresser.

Hvordan kan jeg få min netværksharddisk på et netværk i min lejlighed? Skal jeg tilslutte min egen trådløse (Jensen) til Stofa routeren og i så fald hvordan gør jeg?
Avatar billede Blueeyez Mester
17. februar 2011 - 10:59 #1
For det første så hvorfor? Der er ingen fordel i og have sådan en modem og router i 1 løsning.. derefter så er alle iper stortsrt offentlige ud over statiske og lokale iper, så jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke skulle kunne bruge den, men nu ved jeg mange har problemer med de der 2i1 løsning fra internet udbyderne.. så i bund og grund så synes jeg du skal kontante dem og hvis de siger du ikke kan så skal du sige du ikke gider have sådan en 2i1 løsning ;)
Avatar billede rasmje Nybegynder
17. februar 2011 - 14:45 #2
Jeg skiftede i den tro jeg kunne have 1 router i stedet for 1 modem og 1 router.

Det fylder mindre og er strømbesparende (jovist ganske lidt, men alligevel).

Stofa HAR meddelt mig jeg ikke kan koble den på, med begrundelsen at den skal tildeles en lokal IP. Og Stofa's router/modem er IKKE aktiveret som router.

Jeg har læst og synes at forstå man kan lave en router om til en AP client.
Kan jeg i den AP client tilslutte min router og derved opnå forbindelse til min harddisk?
Avatar billede Blueeyez Mester
17. februar 2011 - 18:10 #3
Du kan godt ændre, men nu tænker jeg på DINE muligheder og hvor godt det vil fungere og derfor jeg anbefaler dig og nøjes med modem fra dem og selv have en router, sådan har jeg det sat op, har selv modem og en WRT610N router, de fylder lidt, men hvis du blot har et lille slags stativ så begge enheder kan hænge op af hinanden eller noget så fylder det nu en del mindre og nu er det jo ikke en hel stationær;)

mht. hvordan man kan stille det op så det fordi WRT610N får bedst køling på den måde og så kan de stå li op af hinden så behøves der heller ikke langt kabel mellem dem jo:)

Så jeg vil kraftigt anbefale dig at komme af med den 2i1 løsning.. det vil gavne dig mere i længden uden sådan en opsætning;)
Avatar billede rasmje Nybegynder
18. februar 2011 - 13:56 #4
Ok.

Men hvad hvis jeg nu ønsker min Iomega netværks HD og min printer i et andet rum end rummet hvor jeg har min trådløse router? Den larmer en smule og min router skal stå i stuen, da det er centralt i lejligheden og Stofa netstikket er placeret der.

Kan ovenstående så lade sig gøre og hvordan skal opsætningen være?
Avatar billede Blueeyez Mester
18. februar 2011 - 16:27 #5
Så skal du bruge lan kabler da din nas jo er en ny begynder type uden trådløs netkort..

opsætning? Altså 1 mode, 1 router videre til pcere, nas server og hvad du nu ellers har ;) svært for mig og sige præcist hvad du skal sætte op i router, da jeg ikke kender dens opsætningsmuligheder.. routerer er ik ens på det område;) Medmindre det self er samme version eller samme firmware (: