Avatar billede 2sexy4you Nybegynder
15. februar 2011 - 17:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Arealfunktion og Volumebestemmelse

Hej Eksperter

Jeg står og mangler endnu engang jeres hjælp til Matematik (:
Jeg har en arealfunktion der er 3 stykvis sammensatte funktioner, som jeg kender forskriften på. Jeg har også bestemt hele volumet af arealfunktionen ved at dreje den 360 grader om x-aksen.

Mit spørgsmål er om man ved en arealfunktion eller volume funktion kan bestemme x-værdien når man kender forskriften og volumet (:
Avatar billede acore Ekspert
15. februar 2011 - 17:43 #1
Ja, det kan man godt.

Volumen-funktionen er lig integralet fra 0 til x af pi gange f(x)^2.

Både med areal- og volumen-funktionen har du y=f(x), og du kender y. Så skal du "bare" løse ligningen for x. Jeg skriver bare i anførselstegn, for det kan være svært eller umuligt afhængigt af din funktion, men du kan næsten altid løse opgaven numerisk.
Avatar billede 2sexy4you Nybegynder
15. februar 2011 - 19:26 #2
De funktioner jeg har er parabler og liniære funktioner, og da det er et matematikprojekt, vil min lærer helst have vi viser udregningen og ikke numerisk (:
Når vi snakker numerisk, så er det med computer f.eks. Mathcad given find funktion (:
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2011 - 19:49 #3
Men som det er nævnt, så kender du jo y... Der er således kun x'ere tilbage i din ligning, og så er det en helt simpel ligning med én ubekendt.
Isolér og find x, og du har svaret.

Hvis dette svar ikke er nok må du give et eksempel på dit problem.
Avatar billede 2sexy4you Nybegynder
15. februar 2011 - 20:16 #4
Min funktion har følgende forskrift:

0.053239669421487603306*x^2-0.47463636363636363636*x+3

Når jeg drejer den 360 grader om x-aksen skal jeg sætte (f(x))^2 og integrer. Derefter skal jeg gange det hele med pi.. Kan jeg bare sætte den ligning lig med mit volume f.eks. 5 og så isolere x?
Avatar billede acore Ekspert
15. februar 2011 - 20:58 #5
Ja, præcis
Avatar billede 2sexy4you Nybegynder
15. februar 2011 - 21:01 #6
Jeg har prøvet, men det funker ikke :( ved ikke om du vil lave et eksempel (:
Avatar billede acore Ekspert
16. februar 2011 - 12:28 #7
f(x) = ax^2 + bx + c

V(x) = pi*[1/5Ax^5 + 1/4Bx^4 + 1/3Cx^3 + 1/2Dx^2 + Ex]

hvor A, B, C, D og E er de konstanter du får fra a, b og c når du ganger f(x)^2 ud. Eksempelvis er B = 2ab.

V(x) = 5 => x = 0,182 (cirka)