Avatar billede chrishunter Nybegynder
15. februar 2011 - 16:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

OpenSUSE 11.x kan ikke se mine nye harddiske

Jeg har købt nogle 2TB harddiske (Samsung HD204UI) til min server, som er en OpenSUSE 11.3 box. Men denne kan ikke se dem. Det kunne den heller ikke, da den var en 11.1 box, hvorfor jeg opgraderede i håb om, at det ville hjælpe.

Mere præcist:
fdisk -l viser de to PATA harddiske, som har været der hele tiden og bl.a. inderholder styresystemet, men ikke de nye SATA.
ls -l /dev/sd* gør det samme.

Det underlige er, at min arbejdsstation, der også er en OpenSUSE 11.3 box, godt kan se dem (når jeg putter dem derover), og at bios på begge også kan.

Hvad kan der mon være galt med min server? Og hvordan kan jeg få den til at se mine nye harddiske?

Venlig hilsen

Christian
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2011 - 18:14 #1
Prøv fra Shell (som root) at skrive

ls /dev/disk/by-id/  -> enter
Avatar billede chrishunter Nybegynder
15. februar 2011 - 18:37 #2
Desværre. Dér optræder de heller ikke.
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. februar 2011 - 18:53 #3
Sidder de måske på en anden controller, hvor modulet ikke er loadet?.

Hvad giver dmesg ?
Avatar billede chrishunter Nybegynder
15. februar 2011 - 19:17 #4
Mange ting.

Hvad skal jeg kigge efter? Og hvordan differentierer jeg det fra PATA diskene?
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. februar 2011 - 02:23 #5
De burde hedde noget med /dev/sd
Avatar billede chrishunter Nybegynder
16. februar 2011 - 04:33 #6
dmesg | grep /dev/sd

giver kun en linie med ... Adding 2096476k swap on /dev/sda2 ..., som jo intet har med det at gøre.
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. februar 2011 - 17:38 #7
Prøv evt. med en knoppix livecd, eller hvad du nu lige har liggende. Jeg tror nu muligvis det er fordi at der mangler et modul til controlleren.
Avatar billede chrishunter Nybegynder
16. februar 2011 - 20:25 #8
Just what I should til to say. ;-)

Og nej, når jeg vælger at boote med Rescue fra OpenSUSE 3.1 installations-cd'en, kan de heller ikke ses.

Øv ... :-(
Avatar billede chrishunter Nybegynder
16. februar 2011 - 22:40 #9
Og i øvrigt heller ikke med Rescue fra OpenSUSE 11.4 RC4.

(Den skulle lige forsøges. Så jeg dawnloadede den.
Og jeg mente naturligvis OpenSUSE 11.3 i forrige kommentar.)
Avatar billede chrishunter Nybegynder
02. marts 2011 - 07:56 #10
Fejlen ligger tilsynelandende (når man googler lææææænge) i sydbroen i det chip-sæt, der er i mit bundkort, som er et Asus A8V-XE ACPI.

Jeg har forsøgt med flere forslåede indstillinger af GRUB. Men ingen af dem har haft den ønskede virkning.

Så jeg har taget konsekvensen og erstattet bundkortet med et ASRock 939A790GMH. Og det virker. (Det kan i hvert fald se de nye diske. Så vil det vise sig (i løbet af dagen), om der skulle opstå andre komplikationer. Men det gør der nu nok ikke.)