Avatar billede hvoss Praktikant
15. februar 2011 - 13:24 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Kurven i en graf går mod nul

Jeg har lavet nogle grafer i Excel 2003, hvor dataområdet er større end hvad jeg har data til lige nu. Dvs. det er en graf, der udvikler sig over tid, efterhånden som der kommer data ind. Det ser rigtig fint ud, så længe celler, der endnu ikke indeholder data, er helt tomme, dvs. ikke indeholder hverken værdier eller formler. For i det scenarie stopper grafen der hvor der ikke er mere data.

Når der i stedet i en "tom celle" en er en formel, der henviser til en anden celle, som er tom, så går grafen nu mod nul i stedet for blot at stoppe.

Eksempel:
Scenarie 1: C35 er helt tom for både værdier og formler => grafen slutter når vi kommer til C35.

Scenarie 2: I C35 er der formlen =C70. I C70 har vi formlen =HVIS(H66+I66=0;"";H66/(H66+I66)). H66 og I66 er mine "indtastningsfelter" og hvis brugeren ikke har indtastet noget i dem, så er C70 og dermed også C35 tomme for værdier. Alligevel opfører grafen sig ikke som i scenarie 1, for nu går grafen mod nul, når den møder C35 (og D35, E35 mv.). Dermed bliver graferne grimme og ikke nær så intuitive som ellers.

Den eneste løsning jeg selv kan se, er at lade C35 stå helt tom (uden formler) og så manuelt at indtaste resultatet af C70, når der kommer data ind i C70, men det er meget bøvlet, for det er et regneark, der skal distribueres til mange forskellige mennesker.

Er der nogen, der har en bedre og mere automatiseret løsning?
Avatar billede anedi Ekspert
15. februar 2011 - 14:59 #1
Prøv at skrive #I/T ind i din formel i C70, så skulle det være muligt at undgå, at Excel opfatter det som et nul.

** I C70 har vi formlen =HVIS(H66+I66=0;"";H66/(H66+I66)) **

Erstat den med: =HVIS(H66+I66=0;#I/T;H66/(H66+I66))
Avatar billede hvoss Praktikant
15. februar 2011 - 18:11 #2
Tak, det var lige hvad der skulle til! Genialt...