Avatar billede MichAnde Nybegynder
14. februar 2011 - 17:28 Der er 6 kommentarer

LOPSLAG eller?

Hej

Jeg har et stor regneark med økonomidata således at hver fane indeholder data for hver sin måned for året 2010.
Jeg vil gerne lave en summering på udgifterne for en afdeling,med afdeling og kolonne nummer som betingelse, jeg kan lave et LOPSLAG og flytte over i et nyt ark og så arbejde videre derfra, men der må være en smartere måde til at summere poster i en kolonne hvis rækken er opfyldt af betingelse i anden kolonne??

Jeg har kolonnerne,
Afdeling (7 forskellige muligehder)
Projektnummer (10.000 forskellige muligheder do i rækker)
Omsætning
Ugifter
Resultat
Avatar billede krat Nybegynder
15. februar 2011 - 13:05 #1
Jeg er ikke helst sikker på jeg forstår din datastruktur. Er projektnummer i faste rækkenumme i én kolonne, så det mere er en tabel du har?

Hvis alle data kan samles i et ark er der mulighed med en pivottabel ellers er det sikkert konsolideringsfunktionen du skal se på.
Avatar billede MichAnde Nybegynder
15. februar 2011 - 19:39 #2
Hver fane indehikder data for en given måned
Rækker indehikder i kolonne A en afdeling og i Kolonne B et projektnummer, øvrige kolonner er forskellige økonomital som jeg gerne vil have summeret pr. afdeling
Avatar billede zips Juniormester
15. februar 2011 - 20:04 #3
Du burde kunne bruge sum.hvis til det.
Avatar billede krat Nybegynder
15. februar 2011 - 21:09 #4
Sum.Hvis() er også en mulighed, men hvis datamængden er så stort som du antyder ville jeg hælde til løsningen med en pivottabel. Det er hurtigere at lave og er dynamisk.

Kan alle data være på ét ark (65.500 poster/rækker eller i excel 07 og 10 over en mio. rækker) ville jeg samle dem og tilføje en kolonne mere som får månedsværdien.

Herefter er det at gribe guiden pivot. Læg måneder i sidefeltet, afdelinger i rækkefeltet og de økonomiske parametre i data feltet, kolonnefeltet friholder jeg, så får du et layout med de forskellige summe i kolonner af med tal  for hver afdeling.

I sidefeltet kan du vælge om du viser ta for en måned eller hele året.
Avatar billede krat Nybegynder
10. marts 2011 - 23:56 #5
Er du kommet videre? Hvis der ikke sker mere, tror jeg det er det ved at være lukketid.
Avatar billede MichAnde Nybegynder
04. juli 2012 - 09:41 #6
ved ikke hvordan du får point, kan kun give mig sel "accepter dette svar" ?