Avatar billede supercitron Nybegynder
14. februar 2011 - 11:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

skal replace alt efter 2nd match med regex.replace

jeg har en linje som ser således ud.

"blabla - blabla blabla - blabla blabla "

blabla kan være alt fra tal/bogstaver/tegn.
Det med fed skal blive tilbage. Det jeg matcher på er "-"
Der kan godt forekommer flere "-", men det er alt efter den anden "-" som skal slettes.

så efter en:

Result = regEx.Replace("blabla - blabla blabla - blabla blabla ", "")

får jeg "blabla - blabla blabla "

hvordan skal det pattern se ud?
Avatar billede tjp Mester
14. februar 2011 - 12:39 #1
regEx As New Regex("^([^ ]+ - [^ ]+ [^ ]+) - .*$")

Result = regEx.Replace("blabla - blabla blabla - blabla blabla ", "$1")
Avatar billede supercitron Nybegynder
14. februar 2011 - 13:05 #2
super mange tak.

Er det muligt at forklare hvad det hele gør?

Jeg kan ikke give dig points hvis du ikke har svaret men kun givet en kommentar :). så skrive lige et eller andet.
Avatar billede tjp Mester
14. februar 2011 - 13:30 #3
Tja, start '^' og slut '$' betyder at pattern skal matche hele inputtet, dvs her hele linjen; '[^ ]+' betyder et eller flere tegn som ikke er mellemrum; ' - ' betyder simpelthen bindestreng omgivet af mellemrum - hvis der kan være mere en ét mellemrum, skal det være ' +- +'; ' -.*' betyder mellemrum og bindestreg efterfulgt af hvadsomhelst pånær linjeskift; paranteserne gør at man kan referere til det omsluttede, hvilket bliver gjort med '$1' i Replace.
Avatar billede supercitron Nybegynder
14. februar 2011 - 13:51 #4
ok, men nu når jeg når længere ned i testen kan jeg se at der ikke tages højde for blabla - blabla - blabla - blabla....
Avatar billede tjp Mester
14. februar 2011 - 15:19 #5
Well, man får hvad man søger.. ;-)

Du kan evt. gøre 3. blabla valgfri:
"^([^ ]+ - [^ ]+( [^ ]+)?) - .*$"

eller måske er denne nok mere det du vil ha:
"^(.+? - .+?) - .*$"

'.+?' matcher ét eller flere tegn, men gør det pga '?' ikke-grådigt, dvs. den går videre ved første ' - '.
Avatar billede johny Nybegynder
14. februar 2011 - 15:41 #6
Nu ved jeg ikke præcis hvad du skal bruge det til, men .+ eller [^ ] medtager ALLE tegn (på nær mellemrum) i den sidste, og f.eks. ændringer i RegEx indstillinger, vil give forskellige resultater, som f.eks. om linebreak medtages.

Men umiddelbart ville jeg nok gå efter "^((?:(?:[^-]*)-){2})" så bliver den ved med at søge og capture præcis ind til og med den rammer den 2. "-".